Verkkouutiset

Metsäyhtiöissä hyödynnetään huonosti digitoimintaa

Alle puolella suomalaisista metsäyhtiöistä on digitaalinen liiketoimintastrategia
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Lähes kaikki suomalaiset metsäyhtiöt tunnistavat digitaalisen liiketoiminnan mahdollisuudet. Kuitenkin vain 49 prosentilla yhtiöistä on digitaalinen liiketoimintastrategia, selviää ohjelmisto- ja palveluyhtiö Tiedon tuoreesta DigiBarometri 2018-tutkimuksesta.

Tiedon mukaan suomalaiset metsäyhtiöt ovat kuitenkin ruotsalaisia edellä, sillä Ruotsissa vain noin 43 prosentilla metsäyhtiöistä on digitaalinen liiketoimintastrategia.

Miltei kaikki kyselyyn osallistuneet yritykset tunnistivat digitaalisen liiketoiminnan mahdollisuudet, mutta vain joka kolmas vastaaja arvioi, että niitä oli onnistuttu hyödyntämään.

– Suomalaisissa metsäyhtiöissä it-investoinneilla arvioidaan olevan enemmän positiivista vaikutusta kilpailukykyyn kuin naapurissa: Ruotsissa vain 44 prosenttia vastaajista arvioi näin, kun Suomessa määrä oli 68 prosenttia. Kuitenkin vain 32 prosenttia suomalaisista vastaajista koki, että yrityksessä oli onnistuttu hyödyntämään digitaalisia liiketoimintamahdollisuuksia sekä liiketoimintaprosessien parantamiseen että uuden liiketoiminnan luomiseen, kertoo tutkimuksesta vastannut johtava konsultti Juha Malinen Tiedolta tiedotteessa.

Suomalaisissa metsäyhtiöissä nähdään merkittävimmät digitalisaation liiketoimintahyödyt toiminnan tehostamisessa reaaliaikaisen datan avulla sekä käyttäjäkokemuksen parantamisessa. Lisäksi hyötyjä nähdään liiketoiminnan uudistamisessa uusien teknologioiden, ohjelmistojen ja työtapojen avulla sekä big datassa isojen datamassojen analysoinnissa ja luokittelussa.

Tekoälyn sekä automaation ja robotisaation hyödyt liiketoiminnalle tunnistetaan, mutta niiden nähdään konkretisoituvan vasta tulevaisuudessa. Automaation ja robotisaation liiketoimintahyödyt nähdään Ruotsissa Suomea selkeästi suurempina jo tällä hetkellä.

Tiedon tutkimuksessa vastaajilta kysyttiin myös metsätoimialan seuraavista digitaalisista läpimurroissa. Teollinen internet eli niin sanottu esineiden internet, digitaalinen puukauppa
 ja digitaalinen tuotemyynti tunnistettiin edelleen vahvasti seuraaviksi läpimurroiksi.

– Samalla metsävaratiedon päälle rakennettavat palvelut sekä automatisointi ja robotisointi nousivat vastauksissa esille viime vuoden tutkimusta vahvemmin. Uusina läpimurtoina tunnistettiin tekoäly ja lisätty todellisuus. Nykymahdollisuuksista tarkemmalla tiedolla, tiedon tehokkaalla käytöllä ja tiedon varaan rakentuvilla uusilla toimintamalleilla pystytään parantamaan myös metsätoimialan kilpailukykyä, Malinen toteaa.

DigiBarometri 2018 -tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena marras–joulukuussa 2017. Vastaajat toimivat metsäyhtiöiden johtotehtävissä ja edustavat kaikkia metsäteollisuuden päätoimialoja.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)