Kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd.) vaatii lisää resursseja erityisopetukseen, jotta erityistä tukea tarvitsevien lapsien opiskelu voidaan mahdollistaa nykyistä paremmin yleisopetuksen luokissa.
– Tasa-arvoisen yhteiskunnan edellytys on se, että jo varhaiskasvatuksesta ja peruskoulusta alkaen opitaan elämään hyvin erilaisten ihmisten kanssa, Mäkisalo-Ropponen sanoo tiedotteessaan.
Ylen tuoreessa kyselyssä enemmistö kansanedustajista ilmoitti haluavansa peruskouluihin lisää erityisluokkia. Mäkisalo-Ropponen muistuttaa, että inkluusio eli lasten opiskelun mahdollistaminen yhdessä riippumatta heidän erityistuen tarpeestaan on yhdenvertaisuuden kannalta ensisijainen periaate.
– Erityisluokkia tarvitaan jonkin verran, mutta erityisopetuksen resursseja tulee vahvistaa ensisijaisesti yleisopetuksen luokissa. Luokanopettajien tukena tulee olla riittävät erityisopettajien ja koulunkäyntiavustajien resurssit, Mäkisalo-Ropponen linjaa.
Mäkisalo-Ropposen mukaan inkluusio edellyttää, että ryhmän sisällä opiskelua ja oppimista voidaan eriyttää oppijoiden tilanteen mukaan. Nykyiset ongelmat johtuvat ennen kaikkea siitä, että säästöpaineessa luokanopettaja on jätetty työskentelemään yksin tukiresurssien puutteessa.
– Mielestäni on väärin, että resurssien vähäisyydestä johtuvien todellisten ja isojenkin ongelmien takia mentäisiin yhdenvertaisuus ja tasa-arvo -ajattelussa taaksepäin. Nykyinen hallitus on sitoutunut korjaamaan edellisvuosien koulutusleikkaukset, ja uskon, että tämä auttaa meitä tukemaan kaikkien oppimista yhdenvertaisesti, Mäkisalo-Ropponen toteaa.