Mediamainonta väheni vuodessa yli viidenneksellä

Kesäkuussa mainonta väheni vuodentakaisesta varsinkin painetuissa medioissa, kun taas mainonta elokuvissa, ulkona ja verkossa oli kasvussa.

Mediamainonta väheni Suomessa kesäkuussa vuodentakaisesta yli viisi prosenttia tutkimuslaitos Kantar TNS:n mukaan.

Painetuissa lehdissä mainonta väheni hiukan yli 15 prosenttia, kaupunki- ja noutolehdissä lähes 14 prosenttia ja aikakauslehdissä hieman yli seitsemän prosenttia.

Myös televisiomainonta oli hieman yli neljän prosentin laskussa, ja radiomainontakin väheni yli puolentoista prosenttia.

Sen sijaan elokuvamainonta kasvoi vuodentakaisesta yli 52 prosenttia, ulkomainonta hieman yli 18 prosenttia ja verkkomainonta lähes neljä prosenttia.

Vähittäiskaupan mainonta perinteisissä medioissa väheni kesäkuussa vuodentakaisesta 22 prosenttia. Telepalvelujen mainonta väheni 13 prosenttia ja moottoriajoneuvojen mainonta vajaat kaksi prosenttia.

Sen sijaan finanssialan mainostajat lisäsivät kesäkuussa lähes 46 prosenttia, ja työpaikkailmoittelu kasvoi melkein 16 prosenttia.

Tiedot perustuvat Kantar TNS:n Ad Intelligencen seurannassa olevaan mediavalikoimaan.

Kommentit