Pikkujoulukausi on matkailu- ja ravintola-alan paras yksittäinen sesonki. LEHTIKUVA / SARI GUSTAFSSON

Ravintoloiden pikkujoulumyynnistä odotetaan hyvää

Hieman yli puolet matkailu- ja ravintola-alan yrityksistä arvioi myynnin kasvavan.

Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n jäsenkyselystä selviää, että alan yritykset odottavat vuoden 2019 pikkujoulumyynnin onnistuvan hyvin.

Jäsenyrityksistä kolmannes arvioi tulevan pikkujoulumyynnin kasvavan vähintään 2 prosenttia edellisvuodesta, ja vain viitisen prosenttia arvioi myynnin vähenevän.

Pientä varovaisuutta on kuitenkin havaittavissa, sillä yli 40 prosenttia yrityksistä ennakoi myynnin pysyvän viimevuotisella tasolla.

– Viime vuoden pikkujoulukausi sujui ennätyssuurten veronpalautusten avittamana myynnillisesti erittäin hyvin. Tuolloin yli 40 prosenttia yrityksistä ilmoitti myynnin kasvaneen vähintään 2 prosenttia. Siihen nähden yritysten näkemykset kuluvan vuoden pikkujoulumyynnin onnistumisesta ovat myönteiset, arvioi MaRan pääekonomisti Ari Peltoniemi.

Pikkujoulukausi on matkailu- ja ravintola-alan paras yksittäinen sesonki. Viihderisteilyt vähentävät pikkujoulujen kysyntää maissa olevissa hotelleissa, kylpylöissä ja ravintoloissa etenkin pääkaupunkiseudulla ja Turun seudulla.

Viihderisteilypalveluja tarjoavat varustamot panostavat voimakkaasti pikkujouluristeilyjen markkinointiin.

MaRan mukaan niiden hintakilpailukyky on ylivertainen Suomen valtion avokätisten tukien ja Viron edullisemman palvelujen verotuksen ja alempien henkilöstökulujen vuoksi.

Viihderisteilyt eivät tuota Suomen valtiolle lainkaan verotuloja. Maissa sijaitsevassa ravintolassa nautitussa pikkujouluillallisessa on sen sijaan veroja yli 30 prosenttia.

Suomen lipun alla olevat 13 matkustaja-alusta saavat Tampereen yliopiston tekemän selvityksen mukaan noin 250 miljoonaa euroa valtiontukea joka vuosi.

– Hallituksen kyvyttömyys saavuttaa yksimielisyyttä viihderisteilyjen tukien leikkaamisessa on harmillista. Hallitus ohjaa valtion tukien avulla kysyntää pois maissa sijaitsevista matkailu- ja ravintola-alan yrityksistä ja vääristää samalla yritysten välistä kilpailua, toteaa MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi.

– Valmisteverojen ja tieliikenteen polttoaineverojen korottaminen kasvattaa viihderisteilijöiden saamaa verotukea entisestään. Pikkujoulujen viettäminen maissa viihderisteilyn sijaan on ekologinen vaihtoehto, minkä luulisi kiinnostavan hallitusta, jolla on kunnianhimoiset tavoitteet liikenteen päästöjen vähentämisessä.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt