Mannerheimilla oli maailman kallein auto: Yle kertoo Hitlerin lahjasta

Lahjaksi saadusta panssaroidusta avoautosta tuli Mannerheimin suosikki.

Natsi-Saksan diktaattori Adolf Hitlerin vuonna 1941 Suomen puolustusvoimien ylipäällikkö C. G. E. Mannerheimille lahjoittama Mercedes-Benz oli aikansa kallein auto maailmassa. Ylen mukaan autoa pidettiin ulkomailla pitkään Hitlerin itsensä autona, vaikka todellisuudessa hän matkusti sillä vain kerran vieraillessaan Suomessa Mannerheimin 75-vuotispäivillä kesäkuussa 1942.

– Toisin kuin monesti on väitetty, auto ei ollut 75-vuotislahja. Hitler luovutti sen jo puoli vuotta ennen Mannerheimin syntymäpäivää. Ennemminkin auto oli tunnustus asevelivaltion kaverille, kertoo autosta televisiodokumenttia tekevä Veli Vartiala.

Yli 4 000 kiloa painava ja kuusi metriä pitkä Mercedez Benz 770 -avoauto tuotiin Suomeen joulukuussa vuonna 1941. Auto oli kauttaaltaan panssaroitu. Lattia oli noin kuusi milliä paksua, muut peltiosat hiukan ohuempaa erikoiskarkaistua terästä. Lasit olivat jopa neljä senttiä paksut ja luodinkestävät. Takapenkin takana oli veivattava, 3-5 milliä paksu nahalla päällystetty teräspelti. Matka-ajossa raskas auto kuluttikin noin 27 litraa polttoainetta.

Ylellinen sisustus oli nahkaa ja penkkien väleissä oli alaslaskettavat käsituet. Etupenkkien taakse kiinnitettyjen lisäistuinten ollessa käytössä kyytiin mahtui jopa yhdeksän matkustajaa.

Mercedes-Benzistä tuli yksi Mannerheimin lempiautoista. Jatkosodan aikana hän käytti sitä edustusajojen lisäksi myös tavallisilla työmatkoilla. Sodan jälkeen auto jäi kuitenkin talliin. Kun Mannerheimista tuli vuonna 1944 presidentti, hän saapui virkaanastujaisiinsa toisella autolla.

– Auto oli sodan jälkeen arka aihe, koska se oli lahja Hitleriltä, Vartiala arvioi.

Mannerheim myi auton myöhemmin Ruotsiin, jonka jälkeen se päätyi noin vuotta myöhemmin Yhdysvaltoihin. Vuonna 1973 auto myytiin huutokaupassa maailmanennätyshintaan 153 000 dollarilla.

Mercedes-Benzin nykyinen omistaja on yhdysvaltalainen kenraali William Lyon, joka hankki auton 1980-luvulla yksityiseen autokokoelmaansa.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt