Vuoden kolmannella neljänneksellä investoinnit mediamainontaan vähenivät vuodentakaisesta seitsemän prosenttia 251 miljoonaan euroon.
Markkinatutkimuslaitos Kantar TNS:n mukaan heinä-syyskuussa koronatilanteen vaikutus mediamainonnan määrään ei ollut enää yhtä merkittävä kuin vuoden toisella neljönneksellä.
Mediaryhmistä vain verkkomainonta oli neljän prosentin kasvussa. Kantar arvioi, että etenkin some- ja hakumainonnan nopea paluu kasvu-uralle kevään rajun pudotuksen jälkeen vaikuttaa myös kokonaiskuvassa. Verkkomedian osuus koko mainoskakusta oli 51 prosenttia.
Painettujen sanomalehtien, kaupunkilehtien ja aikauslehtien osuus kakusta on viime vuosina supistunut 19 prosenttiin. Heinä-syyskuussa mainosinvestoinnit näihin mediaryhmiin olivat selvästi yli 20 prosentin pudotuksessa vuodentakaisesta.
Television osuus oli kakusta 18 prosenttia, ja investoinnit laskivat vuodentakaisesta kuusi prosenttia. Radion osuus oli kuusi prosenttia ja pudotus 12 prosenttia.
Kantarin kuukausittaisessa seurannassa olevissa medioissa mainontaansa lisäsivät öljy- ja energiayhtiöiden, toimistotekniikan ja –tarvikkeiden sekä telepalvelujen mainostajat. Työpaikkojen ilmoittelu laski lähes 31 prosenttia verrattuna vuodentakaiseen,
Suurimmat mainostajat olivat heinä-syyskuussa K-Citymarket, Lidl, Unilever, Elisa ja Prisma.