Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva on tyytymätön suuren vuokranantajayrityksen Kojamon radiomainossarjaan. Yhdistyksen tiedotteessa kerrotaan, että mainoksissa painajaismainen pienvuokranantaja utelee yksityisasioita asunnonhakijoilta, marssii vuokra-asuntoon sisään asiasta sopimatta ja kohtelee vuokralaista kaikin puolin huonosti.
Koro-Kanervan mukaan mainos kuvastaa koko alaa yhdistäviä vanhoja helmasyntejä ja kertoo kiristyvästä markkinatilanteesta.
– Mainoksen humoristiseksi tarkoitettu karikatyyri rikkoo selkeästi lakia. Se yrittää lyödä pienvuokranantajia vyön alle, mutta osuu valitettavasti koko alaa leimanneeseen vanhaan ongelmaan. Niin isot kuin pienet vuokranantajat ovat pitkään tehneet asioita seinät edellä, unohtaen asiakkaan, hän toteaa tiedotteessaan.
Myös lainrikkomisia on Koro-Kanervan mukaan tapahtunut puolin ja toisin.
– Kuluttajariitalautakunnassa näkemieni tapausten pohjalta voin sanoa, että lain rajoja ovat venytelleet niin suuret toimijat kuin pienvuokranantajatkin, hän huomauttaa.
Pienvuokranantajat omistavat noin 300 000 asuntoa Suomessa.
– Hyvä vuokranantaja ymmärtää, että vuokraaminen on ihmistaitolaji. Pienvuokranantajan kilpailuetuna on mahdollisuus luoda vuokralaiseen henkilökohtainen suhde: tutustua jo asunnonhakuvaiheessa hyvin, tuntea asukkaan elämäntilanne, joustaa ja sopia asioista tilanteen mukaan. Tähän eivät isot toimijat taivu. Yhdessä voimme kuitenkin pitää huolta siitä, että painajaismaiset toimintatavat jäävät historiaan, Koro-Kanerva painottaa.