Suuret kaupungit eivät saa enää jatkossa ostaa bensiiniautoja.
Taustalla on elokuussa voimaan astunut ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintoja koskeva laki. Siinä edellytetään, että hiilidioksidipäästöjen on oltava alle 50 grammaa kilometriä kohden kaupunkien uusissa henkilö- ja pakettiautoissa. Uudet autot voivat olla sähköautoja tai lataushybridejä.
Vuoden 2026 jälkeen uusina hankittavien autojen on oltava päästöttömiä eli käytännössä sähköautoja. Raskaiden ajoneuvojen osalta biodieselin käyttö on mahdollista.
Listalla olevia kaupunkeja ohjataan tavoitteisiin uhkasakkojen avulla.
Länsiväylän mukaan suuret kaupungit omistavat tai vuokraavat pitkäaikaissopimusten kautta tuhansia autoja, joten vaatimusta on pidetty merkittävänä.
Esimerkiksi Espoon kaupungilla on tällä hetkellä noin 320 henkilöautoa. Hankintatarpeet pienenevät lähivuosina, sillä yli puolet niistä siirtyvät jatkossa uuden hyvinvointialueen käyttöön.
Laki myös vaatii, että puolet hankittavista taksikyydeistä on oltava vähäpäästöisiä. Haasteena on, ettei markkinoilta vielä löydy näin paljon vähäpäästöisiä takseja.