Etelä-Espoossa on tutkittu pyöräilyreitin parantamista Matinkylästä Hanasaareen noin kuuden kilometrin matkalla. Länsiväylän mukaan Länsibaana mahdollistaisi nopean ja tasavauhtisen pyöräilyn eritoten työmatkoilla.
Reitti on jo olemassa. Nykyisin Länsiväylän varren yhdistetyn jalankulku- ja pyöräilyväylän leveys on 3,5−4 metriä.
Laatutason nosto pyöräilyn laatureitiksi eli baanaksi tarkoittaa käytännössä jalankulun ja pyöräilyn erottelua eli väylän leveyden kasvattamista 2−2,5 metrillä. Väylän leventäminen ei ole aivan yksinkertaista valmiiksi rakennettuun ympäristöön.
Alustavan arvion mukaan kuuden kilometrin reitin rakentaminen pyöräilijöille sujuvaksi baanaksi maksaisi noin 25 miljoonaa euroa.
Pyöräilyn laatuväylällä lasketaan, että pyöräilijöille olisi varattava neljä metriä leveyttä, jalankululle 2,5 ja väliin 0,3 metrin erotuskaista. Pyöräilijöille olisi baanalla kaistat molempiin suuntiin.
Länsibaana ei ole Espoon kaupungin investointiohjelmassa seuraavaan 10 vuoteen.