X
SULJE MAINOS
Asiakkaita Leppävaaran Prismassa. / LEHTIKUVA / ANTTI AIMO-KOIVISTO

LV: Kaupat vaikuttavat asiakkaisiin musiikilla

Aivotutkijan mukaan liikkeissä soitetuilla kappaleilla voi olla nopea ja voimakas vaikutus.

Länsiväylän mukaan musiikkia soitetaan aiempaa kovempaa Prismoissa ja S-Marketeissa. Alepa-liikkeissä sen sijaan ei ole ollenkaan taustamusiikkia.

– Soittolistalle on valittu rohkeammin kappaleita, joihin kuluttajan huomio kiinnittyy. Musiikilla on tärkeä rooli ostosviihtyvyyden kannalta, HOK-Elannon viestintä- ja markkinointijohtaja Tuomas Ahola sanoo.

Hänen mukaansa suomalaisten artistien kappaleet liittyvät viime vuosina tehtyyn brändiuudistukseen. Samaa soittolistaa käytetään kaikissa liikkeissä, mutta tyyli ja tunnelma vaihtelevat vuorokaudenajan mukaan.

Joulumusiikkia lisätään vähitellen joulukuun edetessä. Liian aikaisin soitettavien joulukappaleiden on havaittu ärsyttävän osaa ihmisistä.

Aivotutkija Minna Huotilainen arvioi, että musiikilla on nopea ja voimakas vaikutus asiakkaisiin.

– Sillä on suora reitti aivojen fysiologisen tilan säätelyyn. Ihminen saattaa olla kiireinen ja ajatella, että ostan pelkästään tämän asian. Musiikki voi saada asiakkaan kuitenkin viipymään pidempään ja kiinnostumaan uudenlaisista tuotteista, Huotilainen sanoo.

HOK-Elannon mukaan asialla on merkitystä myös henkilökunnan kannalta.

– Musiikkiamme kehitetään hyvin paljon myös henkilökunnan tarpeiden ja palautteiden pohjalta. Olemme huomanneet, että musiikilla on merkittävä vaikutus asiakkaiden lisäksi myös työntekijöiden viihtyvyyteen, Tuomas Ahola toteaa.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt