Matkustajia ja VR:n henkilökuntaa Helsingin Rautatieasemalla. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

”Loviisan juna olisi auttanut työmatkoja ja ilmastoa”

Itäinen rantarata olisi RKP:n uusimaalaisten kansanedustajien mukaan yhdistänyt uusia paikkakuntia rautatieverkkoon.

RKP:n uusimaalaiset kansanedustajat Anders Adlercreutz ja Veronica Rehn-Kivi ovat pettyneitä päätöksestä jättää Loviisa ilman junayhteyttä. Liikenne – ja viestintäministeriön mukaan itäisen suunnan raideyhteyttä Helsingistä jatketaan lentorata-Porvoo-Kouvola-linjauksen pohjalta.

– Itäisen rantaradan reitti olisi kulkenut Porvoon ja Loviisan kautta Kotkaan ja edelleen Luumäkeen. Junayhteys olisi edesauttanut työmatkaliikennettä ja edistänyt muuttoa alueelle, ja siten edistänyt ja vahvistanut koko alueen elinvoimaa ja infrastruktuuria. Yhteys olisi arvioiden mukaan voinut tuoda jopa 7,2 miljoonaa uutta junamatkalaista. Alueen yritysten toimintaedellytykset olisivat myös huomattavasti parantuneet, Adlercreutz kertoo tiedotteessa.

Rehn-Kivi puolestaan painottaa hyvien yhteyksien tärkeyttä ilmaston näkökulmasta.

– Toimivat junayhteydet ovat avainasemassa hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä ja ympäristöystävällisten työ- ja vapaa-ajanmatkojen tarjoamisessa.

Hän huomauttaa lisäksi, että itäinen rantarata olisi yhdistänyt uusia paikkakuntia rautatieverkkoon ja laajentanut työmatka-aluetta pääkaupunkiseudulle merkittävästi.

– On arvioitu, että koko radan varrella voitaisiin tehdä jopa miljoona työmatkaa vuodessa. Se olisi parantanut mahdollisuutta liikkua joustavasti niin itään kuin länteen rannikkoa pitkin, Rehn-Kivi sanoo.

Kommentit

Miksi kommentit eivät näy? »Kommentoinnin säännöt