HSL:n lähiliikenteen junia Helsingin päärautatieasemalla.LEHTIKUVA / MARKKU ULANDER

Likaa lähijunassa – tee heti ilmoitus

Palautepalvelun kokeilu aloitetaan vuodenvaihteessa 20:ssä HSL-lähijunassa.

VR alkaa vuodenvaihteessa pilotoida osassa pääkaupunkiseudun HSL-lähijunia uutta palvelua, jossa matkustajat voivat ilmoittaa junassa havaitsemastaan liasta tai muusta epäkohdasta helposti ja nopeasti puhelimella palautelomakkeen kautta.

Palautteen mukana lähetetään juniin asennettavista tarroista löytyvä sijaintikoodi, joka paikantaa palautteen oikeaan junaan. Uudella palvelulla halutaan VR:n mukaan tehostaa junien siisteyttä, ja sillä tavoitellaan matkustusmukavuuden sekä asiakastyytyväisyyden parantamista.

– Junien siisteys on yksi merkittävimpiä matkustusmukavuuteen vaikuttavia asioita ja haluamme, yhdessä HSL:n kanssa, kehittää sitä asiakaslähtöisesti. Panostamme nyt korona-aikana erityisen paljon puhtauteen ja olemme lisänneet siivousten määrää runsaasti. Samalla valmistaudumme uuteen HSL-liikennöintikauteen ja uudistamme junien siivoustoimintaa tehokkaammaksi, kohdistaen sitä enemmän asiakastarpeiden mukaan. Nyt kokeiltava, nopea ja helppo palautepalvelu tarjoaa meille uuden lisäkanavan, jonka avulla pääsemme paremmin kiinni yksittäisiin täsmäpalautteisiin ja voimme reagoida niihin nopeammin, kertoo tiedotteessa VR:n lähiliikennejohtaja Anu Punola.

Palautepalvelun kokeilu aloitetaan vuodenvaihteessa 20:ssä HSL-lähijunassa. Juniin asennetaan tarroja, joissa on skannattavat QR-koodit ja yksilöidyt sijaintikoodit. Jos matkustaja havaitsee esimerkiksi likaisen penkin, hän voi kertoa siitä skannattavan QR-koodin takaa aukeavalla lomakkeella. Lomakkeelle pääsee myös suoran url-osoitteen kautta.

Palautteen yhteyteen tulee lisätä tarrasta löytyvä sijaintikoodi, jotta voidaan paikantaa, mitä junaa ja vaunua palaute koskee. Halutessaan mukaan voi liittää myös kuvan.

Kommentit

Miksi kommentit eivät näy? »Kommentoinnin säännöt