Lidl myy viinejä useissa Euroopan maissa. LEHTIKUVA / SEPPO SAMULI

Lidlin toimitusjohtaja haluaa myös vahvojen juomien etämyynnin vapaaksi

Kauppaketjun mukaan etämyynnin salliminen kasvattaisi valikoimia ja toisi verotulot Suomeen.

Lidl Suomen toimitusjohtaja Lauri Sipponen kertoo suhtautuvansa myönteisesti etämyynnin sallimiseen kaikkien alkoholijuomien osalta.

– Väkevämpien alkoholituotteiden etämyynnin vapautus olisi tietenkin tervetullut uudistus. Postilla ja muilla toimijoilla on varmasti mahdollisuus hoitaa logistiikka ja jakelu kuluttajille asianmukaisesti, Sipponen sanoo Verkkouutisille.

Asiasta heräsi vilkasta keskustelua alkuviikosta, jolloin EU-komissio lähetti vastauksensa sosiaali- ja terveysministeriön ilmoitukseen. Vastauksen mukaan etämyynnin kieltäminen olisi todennäköisesti EU:n perussopimuksen vastaista, sillä se rikkoisi tavaroiden vapaan liikkuvuuden periaatetta.

Komissio ehdotti Suomelle eräänä vaihtoehtona erillisiä, viranomaisten hyväksymiä etämyyntipisteitä, joihin toimitettaisiin ulkomailta ostettuja alkoholijuomia.

Sipposen mukaan Lidlin päätavoitteena on saada kauppojen hyllyille kattava ja laadukas valikoima erilaisia alkoholituotteita. Hän huomauttaa, että alkoholijuomien myynnissä on kyse ruokakulttuurista, joten viinit pitäisi myydä siellä missä ruokakin on.

– Alkoholin etämyynnillä suuret kansainväliset valikoimat olisivat suomalaistenkin kuluttajien ulottuvilla ja verotulot saataisiin silti Suomeen.

– Lidlille esimerkiksi viinin myyminen olisi luontevaa, sillä ketju myy jo viinejä useissa Euroopan maissa. Eri maiden Lidlit ovat saaneet useita tunnustuksia hinta-laatusuhteeltaan hyvistä viineistä ja monipuolisesta valikoimasta.

– Suomalaiset eivät juokse alkoholiprosenttien perässä, vaan haluavat elämyksiä. Aika moni arvostaa myös sitä, että kauppareissusta selviää kohtuullisessa ajassa yhden kassan kautta, Sipponen toteaa.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt