Verkkouutiset

Lidl kasvaa selvästi markkinoita nopeammin

Päivittäistavaramarkkinat kasvoivat viime vuonna lähinnä hintojen nousun ansiosta.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Tutkimuslaitos Nielsenin mukaan S-ryhmä oli viime vuonna markkinajohtaja Suomen koko päivittäistavarakaupassa, mutta supermarketeista Lidl kasvoi nopeimmin.

S-ryhmän markkinaosuus päivittäistavaramyynnistä kasvoi viime vuonna 46,4 prosenttiin, kun se vuotta aiemmin oli 45,9 prosenttia. S-marketin markkinaosuus on 22 prosenttia.

K-ryhmän osuus kasvoi 35,8 prosentista 36,1 prosenttiin. K-supermarketin markkinaosuus oli 12,3 prosenttia.

Lidlin osuus koko päivittäistavaramyynnistä kasvoi 9,3 prosentista 9,6 prosenttiin.

Supermarkettien kokoluokassa toimivan Lidlin myynti kasvoi viime vuonna 7,2 prosenttia, mikä oli Nielsenin mukaan selvästi markkinoita nopeampaa.

Lidl aloitti vuonna 2016 myymäläverkostonsa voimakkaan laajentamisen, ja viime vuonna ketju avasi 11 uutta myymälää.

Muiden yksityisten kauppojen osuus päivittäistavaramyynnistä kasvoi viime vuonna 6,6 prosentista 7,8 prosenttiin.

Päivittäistavaramyynti verkkokaupan kautta kasvoi viime vuonna yli 44 prosenttia 70 miljoonaan euroon. Verkkokaupan osuus on kuitenkin toistaiseksi vain 0,4 prosenttia Suomen päivittäistavaramyynnistä. 

Päivittäistavaramyynnin kehitys Suomessa oli Nielsenin mukaan usean vuoden ajan Euroopan hitaimpia. Viime vuonna tilanne kuitenkin muuttui, kun myynnin arvo kasvoi 3,4 prosenttia 18,2 miljardiin euroon.

Myynnin kasvu pohjautui Nielsenin mukaan erityisesti hintojen nousuun, sillä myynnin määrä kasvoi viime vuonna vain 0,3 prosenttia. Viime vuonna arvonnousuun vaikuttivat esimerkiksi alkoholi- ja tupakkaverojen korotus ja aiempaa vahvempien alkoholijuomien tulo kauppoihin.

Suomessa oli tämän vuoden alussa yhteensä 2804 myymälää, jotka myivät laajaa päivittäistavaravalikoimaa. Luvussa ei ole mukana suppeaa valikoimaa tarjoavia myymälöitä kuten kauppahallien tai huoltoasemien myymälöitä.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)