Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson arvostelee eduskunnan antamaa hyväksyntää ajoneuvoveron keventämiselle. Asiaa käsittelevästä hallituksen esityksestä äänestettiin keskiviikon täysistunnossa.
Esityksen mukaan henkilö- ja pakettiautojen päästöihin perustuvaa ajoneuvoveroa kevennetään yhteensä 50 miljoonalla eurolla. Kevennys tulee painottumaan leivästi vähäpäästöisiin ajoneuvoihin, joten veron nykyinen päästöporrastus jyrkkenee hieman.
Li Andersson huomauttaa, että myös SDP:n eduskuntaryhmä oli hyväksymässä esitystä.
– Eilen oli kaikilla puolueilla kova huoli ilmastonmuutoksesta, tänään hallitus muun muassa SDP:n eduskuntaryhmän tuella hyväksyi autoilun verotuksen alentamista 50 miljoonalla, Andersson kirjoittaa Twitterissä.
– Ilmastonmuutoksen torjunnan kannalta täysin ristiriitaista toimintaa. Töitä on vielä, paljon.
Esityksen mukaan suurin veronkevennys kohdistetaan nollapäästöisille täyssähköautoille. Vähäpäästöisten polttomoottoriautojen verotus kevenee 35–40 euroa ja keskipäästöisten noin 20 euroa vuodessa. Vaikka lain on tarkoitus astua voimaan heti vuodenvaihteen jälkeen, sovelletaan kevennettyä ajoneuvoveroa vasta tammikuusta 2020 lähtien.
Eduskunnan valtiovarainvaliokunta puolsi mietinnössään esityksen hyväksymistä muuttumattomana.
Eduskunta äänesti myös SDP:n Timo Harakan ja Joona Räsäsen vastalauseen lausumaehdotuksesta, joka hylättiin äänin 101–59.
Lausuman mukaan ajoneuvoveron perusvero olisi pitänyt säilyttää vuoden 2017 tasolla niillä ajoneuvoilla, joiden hiilidioksidipäästöt ovat 116 grammaa kilometriltä. Harakan ja Räsäsen mukaan ehdotuksen tavoitteena vähentää liikenteen päästöjä tavalla, joka olisi pitänyt veron kokonaistuoton hallituksen esityksen tasolla.
Eilen oli kaikilla puolueilla kova huoli ilmastonmuutoksesta, tänään hallitus muun muassa SDP:n eduskuntaryhmän tuella hyväksyi autoilun verotuksen alentamista 50 miljoonalla. Ilmastonmuutoksen torjunnan kannalta täysin ristiriitaista toimintaa. Töitä on vielä, paljon.
— Li Andersson (@liandersson) November 21, 2018
@Demarit esitti vaihtoehdon, jossa alennus olisi suunnattu sähköautoihin, hybrideihin ja vähäpäästöisiin. 50 miljoonaa siis päästövähennyksiin ja liikenteen sähköistämiseen.
— Timo Harakka 🏳️🌈🇫🇮 (@TimoHarakka) November 21, 2018