Lentävätkö Naton koneetkin transponderit suljettuina?

Ilmasotaopin pääopettaja Pasi Tammi ei kiistä venäläisväitteitä, mutta vastaavista ongelmista ei ole näyttöä.

Ilmasotaopin pääopettaja, everstiluutnantti Pasi Tammi ei kiistä venäläisviestimissä esitettyjä venäläistahojen väitteitä siitä, että myöskin Naton koneita saattaa lentää Itämerellä transponderit suljettuina. Hän korostaa olevansa julkisuuden tietojen varassa:

– Samantyyppisesti myöskin muut maat todennäköisesti toimivat, ajoittain käyttävät, ajoittain eivät käytä transpondereita. Tarkempaa tietoa minulla ei näihin tapauksiin liittyen valitettavasti ole, Tammi sanoo.

Lentokoneiden transponderien eli lähettimien kautta siviililennonjohto pystyy havaitsemaan, missä koneet liikkuvat. Viime päivinä Itämerellä transponderit suljettuina lentävät venäläiskoneet ovat herättäneet huolta kansalaisissa ja johtaneet siviilikoneiden reittimuutoksiin.

Naton koneiden kohdalla vastaavasta ei ole kuitenkaan tietoa:

– Ei ole mitään viittausta, että Naton koneet olisivat lentäneet lähellä siviilikoneita ja reitityksiä olisi jouduttu ehkä muuttamaan sen takia, Tammi korostaa.

Mitä tulee transponderi suljettuna lentävään koneeseen, Tammi huomauttaa, että Suomessa sotilas- ja siviililennonjohto toimivat kiinteässä yhteistyössä.

– Sotilastutkien avulla pystymme näkemään myös ne koneet, joilla ei ole transponderi päällä. Tiedot välitetään meidän aluelennonjohdolle, joka pystyy ennakoiviin toimenpiteisiin hyvissä ajoin niin, ettei vaaratilanteita siviililennoille pääse syntymään.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt