– Miehistötuella pyritään hyvittämään varustamoille Suomen lipun alla purjehtivien alusten suomalaisen miehistön palkkojen sivukuluja. Järjestelmän kokonaiskustannus on tänä vuonna valtiolle noin 100 miljoonaa euroa ja koskee noin 150 alusta Suomen kauppalaivarekisterissä. Tuen rakentamisen ehtona oli, että alan työmarkkinajärjestöjen työvoimakustannuksia leikattiin yli 10%, SDP:n kansanedustaja Lauri Ihalainen toteaa.
Ihalaisen mukaan kaikissa EU:n merenkulkumaissa on miehistötuki, vaikka Ruotsissa ja monissa muissa maissa kyse on nettopalkkamallista.
– Matkustaja-aluksiin eli käytännössä Ruotsin ja Viron matkustajalauttoihin kohdistuva miehistötuki on joidenkin toimesta nähty kuitenkin viimeaikaisessa keskustelussa kilpailua vääristävänä ja turhana. Perussuomalaiset ovat tehneet jo lakialoitteenkin matkustaja-alusten miehistötuen puolittamiseksi. Kuitenkin ulkomaiset laivamatkustajat käyttivät vuonna 2016 Suomessa noin 684 miljoonaa euroa pääosin matkailu- ja ravintolapalveluihin.
Ihalainen uskoo, että miehistötuen lakkauttamisen seurauksena nykyiset matkustajalautat ulosliputettaisiin Viroon ja Ruotsiin henkilöstökulujen nousun vuoksi ja tuhansien suomalaisten työpaikat näillä aluksilla katoaisivat.