Verkkouutiset

Sähköauto latauksessa Helenin pikalatauspisteellä Helsingissä. LEHTIKUVA/MARKKU ULANDER

Latauspisteisiin myönnettävät tukirahat loppumassa kesken

Sähköautojen latauspisteiden rakentamiseen myönnettävät valtion tukivarat uhkaavat loppua kesken.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Taloyhtiöt ovat innostuneet toteuttamaan sähköautojen latauspisteitä, ja hakemukset ovat jo ylittäneet tälle vuodelle varatut määrärahat, sanoo Kiinteistöliiton toimitusjohtaja Harri Hiltunen.

Asumisen ja rahoituksen kehittämiskeskus ARA arvioi, että loppuvuoden aikana tukirahoja tarvittaisiin vielä 3,0–3,5 miljoonaa euroa, jotta kaikille tämän vuoden aikana tukihakemuksensa jättäville voitaisiin myöntää tukea tänä vuonna voimassa olevien avustusehtojen mukaan.

Hiltusen mukaan erityisen tärkeää tämä olisi sen vuoksi, että ensi vuonna latauspisteiden rakentamiseen myönnettävän tuen ehdot ovat kiristymässä, eli tänä vuonna avustuskelpoiset hankkeet eivät saisi enää tukea ensi vuoden ehdoilla.

– Nyt vaarana on siis se, että vielä tänä vuonna hakemuksensa jättävät taloyhtiöt saavatkin avustusta ensi vuoden ehtojen mukaan eli vähemmän kuin ovat suunnitelmissaan varautuneet saamaan ja osa taloyhtiöistä ei saisi avustusta ollenkaan. Tämä aiheuttaa huomattavia vaikeuksia vireillä oleville sähköautojen latauspistehankkeille, hän toteaa.

Tilanteen korjaamiseksi Kiinteistöliitto esittää, että valmisteilla olevaan valtion neljänteen lisätalousarvioon otettaisiin 3,5 miljoonan euron lisämääräraha asuinrakennusten sähköisen liikenteen infrastruktuurin edistämiseen.

Määrärahalla mahdollistettaisiin kuluvan vuoden aikana ARAlle jätettyjen avustushakemusten käsittely nykyisin voimassa olevilla avustusehdoilla. Vaihtoehtoisesti vuoden 2022 talousarvioesityksen perusteluita tulisi muuttaa siten, että tänä vuonna ARAlle jätettyihin avustushakemuksiin sovellettaisiin vuoden 2021 avustusehtoja. Lisäksi vuodelle 2022 varattavaa määrärahaa tulisi korottaa 3,5 miljoonaa euroa.

– Avustusten tempoilevuus ja jatkuva avustusehtojen muuttaminen vaikeuttavat kiinteistönomistajien suunnitelmallista toimintaa ja liikenteen sähköistämistä. Tämä hidastaa osaltaan hallituksen ilmastotavoitteiden toteutumista, Hiltunen sanoo.

Valtio on tukenut vuodesta 2018 lähtien sähköautojen latauspisteiden toteuttamista asunto‐osakeyhtiöissä ja vuokrataloyhtiöissä.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)