Verkkouutiset

Lähiruoka mustalle listalle, avocadoa maiskutellen?

BLOGI

Kirjoittaja perää johdonmukaisuutta ruokailun eettisiin valintoihin ja järkeä Helsingin poliitikoille.
Hannu Koivisto
Hannu Koivisto
Hannu Koivisto on vapaa toimittaja Kurikasta.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Helsinki aikoo kieltää ilmastohaitallisten tuotteiden ulkomainontaa. Ja kaikki ovat ihan tosissaan. Kuka avaisi silmät?

Poliitikot yksinkertaistavat asioita, jotka eivät ole likimainkaan yksinkertaisia. Kuka päättää mikä on ilmastohaitallista, poliitikot vai tiede?

Vaalitkit tulee, josko tämä ulkomainontajupakka on osa kampanjaa. Kieltolistalla ovat muun muassa eläinperäiset tuotteet.

Perusteita ihmettelen:

Saako prosessoituja ulkomaisia soijapohjaisia vegetuotteita mainostaa? Entä meksikolaisia avocadoja? Tai farkkuja, joiden valmistamisen tarvitaan 10 000 litraa vettä? Teepaidan tuottamiseen tarvitaan liki 3000 litraa vettä siellä, missä siitä on puutetta. Lista on loputon.

Sen ymmärrän, että viinaa ja tupakkaa, eikä huumeita saa mainostaa, mutta miksi esimerkiksi lähiruoka on pannassa, jos se on eläinperäistä?

Sen nämä aloitteen allekirjoittajat sentään ymmärtävät, että kaupunkilaisia ei voi pakottaa kuluttamaan heidän haluamallaan tavalla.

Esimerkkinä vastaavasta ideologiaratsastajasta on Unicafe, joka lopetti naudanlihan tarjoilun ravintoloissaan. Unicafen johto luulee, että nauta syö ”rehua”. Unicafen dieetillä nauta kuolisi pötsiongelmiin kahdessa päivässä, vaikka mitä tekisi.

Samanlaista tietämystä näyttää löytyvän Helsingin luottamusmiesjohdolta.

Teuvalainen Laidunhereford mainosti HKL:n bussien kyljissä ”parempaa lihaa kuin Tinderissä”. Mainos sai valtavan kohun aikaan. Taisi lähiruokatuottaja saada mainosrahoilleen vastinetta.

Kieltääkö Helsinki Laidunherefordin mainonnan jatkossa? Kyseinen hereford-karja syö ainoastaan nurmea ja heinää. Lisänä on kivennäistä.

Jos ajatellaan ilmastohaittaa, pihvikarjalle tarkoitettu nurmi ja laitumet imevät hiiltä valtavasti. Ilman yhteyttämistä ja hiilidioksidia nurmi ei kasva. Lisäksi eläimet muuttavat ihmiselle kelpaamattoman nurmen ruuaksi. Vettä nauta tarvitsee myös, mutta puolet sitä mitä brasilialainen kollega, koska Suomessa karvapeitteisen eläimen ei ole niin kuuma kuin Brasiliassa.

Poliitikoille tulee mahdoton tehtävä eteen, jos edes miettivät, millä perusteilla mainoksia hylätään, jotta tasapuolisuus ja oikeudenmukaisuus säilyisi.

Kaupungin täytyy perustaa keskuskomitea, joka käyttää ylintä päätäntävaltaa. Keskuskomitean sana tulisi olla laki, josta ei saa valittaa tai arvostella. Ainakin somekanavilta arvostelijat blokattaisiin.

Asun Keski-Euroopassa, maassa, jossa viherpopulismi on onneksi  vierasta. Minua kiinnostaa enemmän ympäristökeskustelu.

Päästöistä konkreettisimpia ovat pienhiukkaspäästöt, puhdistamattomat jätevedet, joita Helsingissä päästetään surutta mereen, muoviroska, tarpeeton ulkomaantuonti, ulkomainen pullovesi ja roskaruoka. Yksilö voi tehdä paljon lähiympäristössään.

Helsingin kaupunki voi pelastaa maailmaa vain Helsingissä. Mutta haittaa se kykenee tekemään koko maahan.

Ehdotukseni on, että Helsingin kaupungissa ei saa mainostaa yhtään mitään, koska kaikelle ihmisen tekemiselle saadaan haluttu hiilijalanjälki.

 

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)