”Lähihoitajan ja kaupunginjohtajan välissä kuusi eri tason johtajaa”

Kokoomuksen Harri Jaskari ihmettelee, onko kuntien yhdistäminen tai uusi kuntamalli todella ratkaisu jopa kahdeksanportaiseen hallintoon.

Kansanedustaja Harri Jaskari (kok.) toteaa viikkokirjeessään, että ”suomalaisessa yhteiskunnassa nykymeno ei voi jatkua. Ikääntyviä ihmisiä on entistä enemmän, palvelujen tarve kasvaa, palveluja tuotetaan vanhalla totutuilla tavoilla ja kunnallisverotus kiristyy lähes joka vuosi. Tilanne on kestämätön”.

Jaskarin mukaan kuntaliitokset asian korjaamiseksi ovat ideaa, ”mikäli hallinto aidosti keventyy huomattavasti. Mutta keventyykö?”

”Kysyin hallinnon rakenteista muilta kaupunkiseuduilta. Yksi kollegani ja ystäväni sanoi, että hänen kotiseudullaan on jopa kahdeksan eri hallinnon porrasta. Ajatelkaa, mikäli lähihoitajan ja kaupunginjohtajan välissä on kuusi eri tason johtajaa ja koordinoijaa. Mieluummin ottaisin viisi lähihoitajaa ja korkeintaan kolme hallinnon tasoa”, Harri Jaskari kirjoittaa.

Hän kysyy, onko ratkaisu todellakin kuntien yhdistäminen vai jokin uusi kuntamalli, ja katoaako samalla lähidemokratia.

”Aloin syksyllä oikein toden teolla tutkimaan tätä kunta- ja palveluasiaa myös muilta kanteilta – yhdessä Pirkanmaalaisten kokoomusaktiivien kanssa. Kysyin luonnollisesti ensimmäisenä, mitkä ovat kuntatasolla suurimmat menoerät. No tässähän on tietysti vastauksena sosiaali- ja terveyssektori. Yli 50 % menoista ohjautuu tälle sektorille”.

Yrittäessään kysellä terveyskeskuskäynnin, päivähoidon per lapsi tai palveluasumisen vuorokausihintoja eri kunnissa Jaskari sai vastauksen, että tietoa ei ole ja kuntien välillä kustannuksia ei voi verrata.

”Tämä on täysin mahdoton tilanne. Jos emme kunnolla tiedä edes palvelujen hintaa, miten voimme aidosti verrata eri palvelujen tuottajia? Tai löytää tehokkaampia palvelujen tuottamistapoja? Tai miten voisimme edes ajatella laadun mittaamista? Ihmisten arvio palvelun laadusta on kuitenkin vähintään yhtä tärkeä kuin palvelun hinta”, Jaskari toteaa.

Hänen mukaansa kuntien lakisääteisten tehtävien ja ”käytännön kannalta lähes mielenvikaisten normien” karsiminen on hyvä, mutta ”emme kuitenkaan vielä tiedä, paljonko ja mitkä tehtävät vähenevät ja mitkä tehtävät siirtyvät valtion hoidettavaksi”.

”Itse olen tottunut siihen, että on kaikki faktat koossa, sitten mietitään tehtävät ja sitten tehdään tehtäviä varten mahdollisimman tehokas organisaatio. Mennäänkö nyt takapuoli edellä puuhun?”, Jaskari kysyy.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt