Moottoriajoneuvojen tuotanto supistui lokakuussa 14,3 prosenttia vuodentakaisesta. LEHTIKUVA / VESA MOILANEN

Kuva näyttää Saksan teollisuuden syöksyn

Erityisesti autoteollisuus on vaikeuksissa.

– Saksassa teollisuuden anemia laaja-alaistuu, Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etlan toimitusjohtaja Aki Kangasharju katsoo.

Aki Kangasharju on jakanut Twitterissä kuvan (alla) Saksan kausitasoitetusta teollisuustuotannosta. Kuvan mukaan Saksan teollisuustuotannon indeksiluku on syöksynyt vuoden 2019 aikana lähes 109:stä vain 103:een, kun tilastoissa ei huomioida moottoriajoneuvoja. Kaikkiaan teollisuuden tuotannon osalta indeksiluku on jatkanut laskuaan vuoden 2017 lopusta ja on nyt vuoden 2014 tasolla.

Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n johtava ekonomisti Sami Pakarinen kertoo, että teollisuuden tuotanto tippui lokakuussa 5,3 prosenttia edellisvuodesta. Edelliseen kuukauteen nähden tuotanto supistui Nordean mukaan 1,7 prosenttia edellisestä kuukaudesta, kun konsensusennuste odotti jopa pienoista kasvua.

– Mitään käännettä parempaan ei ole näköpiirissä, sillä myös teollisuuden saamat uudet tilaukset ovat yhä laskusuunnassa, Sami Pakarinen toteaa Twitterissä.

– Teollisuuden ongelmat koskevat erityisesti paljon esillä ollutta autoteollisuutta. Moottoriajoneuvojen tuotanto supistui lokakuussa -14,3 % vuodentakaisesta. Saksan teollisuuden ongelmat näyttävät siis jatkuvan vielä varsin pitkään.

Joidenkin indikaattoreiden mukaan Saksan teollisuus on painunut jo yhtä huonoon tilanteeseen kuin eurokriisin aikana. Esimerkiksi teollisuuden tilauskannan saldoluku painui marraskuussa ennätysalhaiseen -25,8 lukemaan, kun eurokriisin aikana oltiin alimmillaan saldoluvussa -24,8. Myös teollisuuden luottamus laski lähes eurokriisin aikaisiin tunnelmiin.

Myös yritysten vientiodotukset ovat heikentyneet. Tunnelmat ovat erityisen matalalla kemianteollisuudessa, missä yritykset odottavat entistä vähemmän tilauksia ulkomailta.

Kommentit

Miksi kommentit eivät näy? »Kommentoinnin säännöt