Verkkouutiset

Kuluttajaliitto vaatii markkinointirikoksista tuntuvia maksuja

Kuluttajien oikeuksia rikkoville yrityksille ei välttämättä tule minkäänlaisia seuraamuksia.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Kuluttajaliitto vaatii, että kuluttaja-asiamiehelle annetaan oikeus määrätä kuluttajan oikeuksia rikkoville yrityksille seuraamusmaksu. Maksun tulee liiton mukaan olla niin tuntuva, että sillä on todellista vaikutusta.

Nykyisin elinkeinonharjoittajan lainvastaisesta toiminnasta, kuten markkinointisäännösten rikkomisesta, ei Kuluttajaliiton mukaan välttämättä tule minkäänlaisia seuraamuksia. Kuluttaja-asiamies voi pyytää markkinaoikeutta kieltämään tai joissakin tapauksissa kieltää itse lainvastaisen menettelyn. Valitusoikeuttaan käyttämällä elinkeinonharjoittaja voi kuitenkin lykätä huomattavasti kiellon voimaantuloa.

Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurlingin mielestä on absurdia, että nykyään elinkeinonharjoittajat voivat harjoittaa rikollista toimintaa siihen asti, kunnes toiminta kielletään erikseen.

– Jos elinkeinonharjoittaja lopettaa rikoksen tekemisen kiellon tultua voimaan, ei rikoksesta aiheudu hänelle mitään seuraamuksia, Beurling toteaa.

Hän huomauttaa lisäksi, että laista itsestään ei ole hyötyä, jos sitä ei pystytä valvomaan ja panemaan täytäntöön.

– Kuluttaja-asiamiehelle pitääkin turvata tähän riittävät voimavarat, hän vaatii.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)