Verkkouutiset

KSML: Kuluttajavalitus saattaa muuttua maksulliseksi

Kynnysraha voisi olla sidoksissa mahdollisen hyvityksen määrään.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Valittaminen kuluttajariitalautakuntaan saattaa muuttua maksulliseksi, mikäli lautakunnan työmäärä kasvaa entisestään, kertoo Keskisuomalainen.

Valituksia on voinut tehdä vuodesta 2017 lähtien sähköisellä lomakkeella. Se on lisännyt huomattavasti liitteiden määrää asiakirjoissa paperiaikaan verrattuna.

– Nykyisin yhdessä ratkaisupyynnössä on keskimäärin yli sata sivua, mikä on valtava määrä. Toivoisin, että kuluttajat oppisivat tekemään ratkaisupyynnöt nykyistä jäsennellymmin, sanoi kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg Keskisuomalaiselle.

Hän toivoo, että ainakaan samoja liitteitä ei lähetettäisi kahteen kertaan ja valituksessa olisi luettelo mukana seuraavista liitteistä.

– Jos ongelmaan ei saada muuten ratkaisua, niin joudumme miettimään pitäisikö ratkaisupyynnöille asettaa kynnysraha. Se voisi olla esimerkiksi sidoksissa mahdollisen hyvityksen määrään. Toinen vaihtoehto voisi olla, että eri hyödykkeitä koskevilla valituksilla olisi eri hinnat, Ståhlberg pohtii.

Lautakuntaan saapui viime vuonna noin 6[nbsp]400 uutta ratkaisupyyntöä, mikä on samaa tasoa kuin edellisvuonna. Asioita ehdittiin ratkaista noin 5[nbsp]500, mikä on viitisensataa vähemmän kuin vuotta aiemmin.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)