Kasvomaskia käyttävä henkilö ja turvavälimuistutus kaupan kassalla kauppakeskus Triplassa Helsingissä. LEHTIKUVA/VESA MOILANEN

Kimmo Sasi: Koronan ohjeistus sekavaa, valomalli ei toimi

Kirjoittajan mukaan hallituksen antama ohjeistus kriisissä oli epäselvää, jopa harhaanjohtavaa.

Viime keväänä hallituksen toiminta vaikutti päivittäisten koronatiedotustilaisuuksien kautta määrätietoiselta ja selkeältä. Hallituksen tavoitteena oli, ei hillitä, vaan estää taudin leviäminen.

Jälkikäteen on kuitenkin käynyt selväksi, että hallituksen antama ohjeistus kriisissä oli epäselvää, jopa harhaanjohtavaa. Merkittävin oli yli 70-vuotiaille annettu määräys pysyä kotona ja sallia vain välttämättömät apteekki- ja elintarvikekauppakäynnit. Ajan kuluessa kävi ilmi, että kyseessä on vain suositus.

Perusoikeuksien kannalta historiallisen vakava virhe tehtiin, kun Suomen kansalaisilta kiellettiin poistuminen Suomesta. Sisäministeriön ohjeistuksella rajavartijat estivät suomalaisten poistumisen maasta vastoin perustuslakia. Vasta kuukauden kuluttua, kun toimien laillisuus oli nostettu julkisuuteen, ohjeistusta muutettiin.

Moni tartuntoja pelkäävä halusi mennä kesämökille turvaan. Tähän pääministeri määräsi, että kesämökille eristyksiin ei saa mennä, koska tauti voisi levitä. Varmuuden vuoksi vielä Uudenmaan raja suljettiin.

Surkein oli tilanne lentokentillä. Alkuvaiheessa tauti levisi tietyistä maista tulevien matkustajien kautta. Viranomaiset kiistelivät koko kevään, kenelle ja mistä toimenpiteistä vastuu lentokentillä kuuluu.

Nyt syksyllä koronan hoidon sekavuus on käynyt ilmi jo päätöksenteon hetkellä.

Dramaattisin oli ministeri Krista Kiurun ilmoitus, että maahantulevat laitetaan pakkokaranteeniin, karanteeniin joutuvat saavat korvauksen, säännösten rikkominen voi johtaa vankeuteen ja päätösten tekemiseen riittää, että karanteenipäätöksen tekevä lääkäri on lähialueella, mutta hänen ei tarvitse tietää mitään päätöksenteon kohteesta ja perusteista. Harvoin yksi tiedotustilaisuus on aiheuttanut yhtä paljon vahinkoa elinkeinotoiminnalle.

Hallitus oli epäyhtenäinen Kiurun lausunnon suhteen. Kiurun karanteenit unohdettiin. Mutta ilmeiseksi kävi, että hallituksella ei ole koronastrategiaa, vaan päätöksiä tehdään tilannekohtaisesti.

Johdonmukaisuuden puute on käynyt ilmi taudin leviämisen ehkäisemisen tärkeimmän keinon, maskien, suhteen. Keväällä kriisivarastoinnin puutteiden vuoksi hallitus selitti, että maskit ovat haitallisia ja teetti jopa tutkimuksen todistamaan kantaansa. Ei olekaan ihme, että maskien käyttöönoton suhteen on juuri Suomessa haasteita nyt syksyllä.

Viimeisin sekavuus on hallituksen ulkomaanliikenteen liikennevalomalli. Hallitus arvioi matkustamisen sallittavuutta uusien tartuntatapausten suhteella väestöön. Ensin luku oli Euroopan alhaisin 8. Tämän jälkeen luku nostettiin 25:en, kun Suomen omakin tartuntaluku alkoi lähestyä 20:ntä. EU:n suositusluku on 50. Tällä perusteella hallitus avasi liikenteen naapurimaihin. Ja vain runsaan viikon kuluttua liikenne naapurimaihin jälleen pysäytetään.

Ihmiset ja yritykset joutuvat suunnittelemaan toimintaansa ennakolta. Siksi päätösten ennakoitavuus on äärimmäisen tärkeää. Juuri jatkuvat muuttuvat päätökset haittaavat yritystoimintaa ja luovat työttömyyttä. Liikennevalomallissakin yhden tiukan luvun soveltaminen estää kokonaisharkinnan suorittamisen. Virustilanne muuttuu ja se toki pitää ottaa huomioon, mutta rajojen sulkemiselle olisi voinut hyvin asettaa ohjeellisena EU-rajan 50.

Hallitus on asettanut työryhmän selvittämään toimintaansa koronakriisissä. Vallanjako-opin mukaisesti parlamentti valvoo hallituksen toimintaa, ei hallitus itse. Siksi eduskunnan pitäisi käynnistää selvitys hallituksen koronatoimista. Yhtenä havaintona toteaisin, että hallituksen syksyn toiminta osoittaa, että se tarvitsisi asioiden valmisteluun yksittäisen viranomaisen eli THL:n sijasta nyrkin, jolla olisi selkeä kokonaistratregia hallinnassa.

Tautitilanne Suomessa on hyvä. Mistä se sitten johtuu? Selityksiä on kolme. Olemme Euroopan pussin perällä. Suomalaiset eivät ole tunnettuja sosiaalisuudestaan. Ja me olemme auktoriteettiuskoisia, me teemme, kuten hallitsija määrää.

Kimmo Sasi

Kimmo Sasi

Kimmo Sasi on varatuomari, entinen kokoomuksen kansanedustaja ja entinen liikenne- ja viestintäministeri.

Kommentit

Miksi kommentit eivät näy? »Kommentoinnin säännöt