Oluthylly marketissa 2017. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

Koronan ei arvioida kiihdyttäneen oluen myyntiä

Mietojen alkoholijuomien myynti ei ole Panimoliiton mukaan kasvanut maaliskuussa.

Koronavirus ei ole Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton mukaan aiheuttanut kulutuspiikkiä vähittäiskaupassa.

Liiton mukaan koronaepidemian seurauksena maaliskuussa voimaan astunut poikkeustila on herättänyt pelkoa alkoholin vähittäismyynnin mahdollisesta kasvusta, sillä valtaosa Suomessa ostetusta alkoholista nautitaan kotioloissa. Muualla kuin ravintolassa nautitun alkoholin osuus kokonaiskulutuksesta oli liiton mukaan viime vuonna 71 prosenttia.

– Alustavien myyntitilastojen mukaan mietojen panimojuomien myynti ei ole kasvanut, vaikka rajoitusten vuoksi laivamatkustaminen ja ravintolakäynnit romahtivat maaliskuussa. Jos tämä kulutus kompensoitaisiin kaupasta ostetuilla juomilla, pitäisi vähittäiskaupan myynnin nousta kaksinumeroisella luvulla, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Riikka Pakarinen toteaa tiedotteessa.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tuoreen tilaston mukaan alkoholijuomien kokonaiskulutus väheni viime vuonna 3,9 prosenttia. Suurin kulutuksen vähenemistä selittävä tekijä viime vuonna oli THL:n mukaan alkoholijuomien matkustajatuonnin väheneminen, erityisesti väkevien juomien kohdalla.

Panimoliitto kuitenkin arvioi, että oluen, siiderin ja lonkeron matkustajatuonnilla on yhä suurempi merkitys suomalaisten alkoholinkulutuksessa.

– Suomen valtiolle tämä tarkoittaa, että alkoholiverotuotoista kymmeniä miljoonia euroa jää saamatta, Pakarinen varoittaa.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto julkistaa oman tammi-maaliskuun myyntitilastonsa 30. huhtikuuta.

Lue myös:
Alkoholin kokonaiskulutus väheni viime vuonna

Kommentit

Miksi kommentit eivät näy? »Kommentoinnin säännöt