Verkkouutiset

Korona rokotti rajusti Veikkauksen tulosta

Epidemia vaikutti liiketoimintaan merkittävästi viime vuonna.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Veikkauksen tilikauden tulos oli 680,2 miljoonaa euroa, jossa oli laskua 32,6 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Laskuun vaikutti erityisesti peliautomaattien sulkeminen koronaepidemian vuoksi kokonaan tai osittain yhteensä noin viiden kuukauden ajaksi. Veikkauksen tilikauden pelitoiminnan tuotto eli pelikate oli 1[nbsp]260,3 miljoonaa euroa, miinusta oli 25,5 prosenttia.

Veikkauksen arvion mukaan koronavirusepidemia laski yhtiön pelikatetta katsausvuonna yli 300 miljoonalla eurolla.

Koronaepidemia vaikutti monin tavoin veikkauksen vuoteen 2020. Veikkaus sulki epidemian leviämisen estämiseksi peliautomaattinsa ja omat pelipaikkansa keväällä noin neljäksi kuukaudeksi ja uudestaan marraskuun lopussa suuressa osassa maata.

Silloinkin, kun pelaaminen automaateilla oli mahdollista, vain osa automaateista oli auki, jotta niiden väleissä pystyttiin säilyttämään koronaturvallisuuden kannalta riittävä etäisyys.

Koronan aiheuttamat urheilusarjojen keskeytymiset vaikuttivat merkittävästi vedonlyönnin tarjoamaan. Lisäksi poikkeuksellinen vuosi aiheutti muutoksia uusien pelien lanseerauksiin ja peliuudistussuunnitelmiin. Koronatoimenpiteet johtivat myös henkilöstön lomautuksiin vuoden aikana.

– Jouduimme tekemään vuonna 2020 koronaepidemian vuoksi isoja, nopeita ja kipeitäkin päätöksiä henkilökunnan, asiakkaiden ja asiamiesten terveyden suojelemiseksi. Veikkaukselle, kuten monille muillekin yrityksille, koronavuosi oli haastava, mutta toisaalta myös positiivisten ja merkittävien vastuullisempaa peliympäristöä rakentavien ratkaisujen vuosi, Veikkauksen CFO Regina Sippel sanoo.

Veikkauksen osuus Suomen rahapelien kokonaismarkkinasta oli viime vuonna noin 80 prosenttia. Rahapelaaminen siirtyy voimakkaasti digitaaliseen kanavaan, jossa Veikkaus kilpailee ulkomaisten peliyhtiöiden kanssa.

Muualle kuin Veikkauksen palveluihin kohdistunut nettipelaaminen kasvoi katsausvuonna reilulla kahdella prosentilla.

Veikkauksen osuus koko digitaalisesta rahapelimarkkinasta oli katsausvuonna noin 63 prosenttia. Sippelin mukaan jo pidempään jatkunut Veikkauksen markkinaosuuden lasku digitaalisessa kanavassa on vaikuttanut negatiivisesti Veikkauksen pelikatekehitykseen.

Veikkauksen tavoitteena on, että sen kaikki pelit edellyttävät tunnistautumista vuoden 2023 loppuun mennessä. Pakolliseen tunnistautumiseen siirtymisellä pyritään vähentämään ongelmallista pelaamista.

– Pakollisen tunnistautumisen arvioidaan yhdessä muiden pelaamisen hallinnan välineiden kanssa leikkaavan pelaajien tappioita, ja samalla vähentävän tuloutusta yhteiskunnalle, vuositasolla noin 300 miljoonalla eurolla koronaa edeltäneen vuoden 2019 tuloutustasoon verrattuna, Sippel sanoo.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)