Patterikäyttöisiä matkaradioita kaupan hyllyllä. LEHTIKUVA / KIMMO MÄNTYLÄ

Korona painaa ostohaluja – mutta ei kaikissa kaupoissa

Asiakkaat kertovat lisänneensä käyntejään elektroniikkaliikkeissä.

Suomalaisten ostovire on korona-aikana ollut Kaupan Liiton mukaan alamaissa.

Kun vielä epidemian alkuvaiheissa 68 prosentilla suomalaisista oli kyselyn mukaan halukkuutta vaateostoksiin, maalis-huhtikuussa kiinnostuneiden määrä oli pudonnut 51 prosenttiin.

– Suomalaisten varovaisuus muodin ostoksissa näkyy myös kansainvälisten verkkokauppojen käytössä. Esimerkiksi suosituimpiin verkkokauppoihin Suomessa lukeutuvien zalando.fi:n ja hm.com:n käyttäjämäärät ovat kutistuneet, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja kertoo tiedotteessa.

Kun koronakriisin alkuvaiheissa lähes kaksi kolmasosaa suomalaisista käytti säännöllisesti ihonhoitotuotteita, heidän määränsä putosi liikkumisrajoitteiden jälkeen 41 prosenttiin. Hiustenhoitotuotteiden säännöllisten käyttäjien määrä laski 56:sta 39 prosenttiin, ja hampaidenhoitotuotteiden käyttäjien määrä pieneni 93:sta 84 prosenttiin.

– Kun etäkokoukset hoidetaan ilman kameroita, kotiin ei kutsuta vieraita, ravintolat ovat olleet kiinni eikä kuvapäivityksiä Instagramiinkaan tehtailla, tarve kosmetiikkaostoksiin on vähentynyt. Tämäkään muutos tuskin jää pysyväksi, kun suomalaiset palaavat taas ihmisten ilmoille, Kurjenoja arvioi.

Sen sijaan kuluttajaelektroniikkaan on suomalaisten kiinnostus koronaepidemian edetessä kasvanut. Elektroniikkaliikkeet ovat ainoita erikois- ja käyttötavarakaupan fyysisiä myymälöitä, joissa asiointia suomalaiset kertovat lisänneensä. Kiinnostus näkyy myös verkko-ostoksissa.

Selvityksessä tarkasteltiin kuluttajien ostopolun muutoksia Suomessa, Norjassa ja Saksassa. Statistan teettämien kuluttajakyselyiden otos Suomessa oli 7282 asukasta.

Kommentit

Miksi kommentit eivät näy? »Kommentoinnin säännöt