Verkkouutiset

Korona ei vaikuta joulusuunnitelmiin

Suomalaisista 65 prosenttia ei usko koronan vaikuttavan joulusuunnitelmiinsa lainkaan.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Alueellisesti eniten joulusuunnitelmiaan muuttaneita on pääkaupunkiseudulla, vähiten Pohjanmaalla. Tuloerot vaikuttavat jossain määrin siihen, milloin lahjat hankitaan.

POP Pankin teettämään joulunviettokyselyyn vastanneista 22 prosenttia empii vielä kantaansa seuraten koronatilanteen kehittymistä. Sen sijaan noin joka kahdeksas (13 %) on jo muuttanut suunnitelmiaan.

Alueellisessa tarkastelussa hieman alle puolet (47 %) pääkaupunkiseudulla asuvista uskoo koronan vaikuttavan joulun viettoon. Pohjanmaalla peräti 83 prosenttia vastaajista aikoo pitää kiinni joulusuunnitelmistaan.

Koronatilanteen vuoksi esimerkiksi joulun matkoja on peruttu ja joulua aiotaan juhlia tavallista pienemmin tai pienemmällä porukalla.

Korona näkyy myös lahjojen hankinnassa, osittain siksi, että väkijoukkoja halutaan välttää mutta myös siksi, että monella on vähemmän rahaa käytettävissään.

Pääsääntöisesti kotitalouksissa lahjahankintoja tehdään kuten ennenkin. Yli 70[nbsp]000 euron vuositulojen talouksissa 78 prosenttia vastaajista sanoo, että aikoo hankkia lahjoja saman verran kuin aikaisemmin. Myös 60 prosenttia alle 30[nbsp]000 euron vuositulojen talouksistakin suunnittelee hankkivansa lahjoja tavalliseen tapaan.

70[nbsp]000 euroa tai enemmän tienaavista hieman yli puolet vastaajista (61 %), ja hieman alle puolet (43 %) alle 30[nbsp]000 euron vuositulojen talouksista sanoo tekevänsä jouluostokset lähempänä joulua. Lähes kolmannes (27 %) pienempi tuloisista sanoo, ettei aio hankkia lahjoja lainkaan.

Naisista 20 prosenttia on jo aloittanut jouluhankintojen tekemisen, kun miesten vastaava luku on kahdeksan prosenttia. Naisista lähes 25 prosenttia on kuitenkin vähentämässä lahjahankintojaan, miehistä lahjojen vähentämistä on harkinnut 13 prosenttia.

Miehistä peräti 24 prosenttia ei aio hankkia lahjoja lainkaan, kun naisista 16 prosenttia jättää lahjat hankkimatta.

Kaikista vastaajista vain 16 prosenttia aikoo hyödyntää Black Fridayn kaltaisia tarjouskampanjoita joulun lahjahankinnoissa. Loppuvuoden alennuskampanjoita hyödyntävät eniten 35–44-vuotiaat (28 %).

Koronan vaikutuksia suomalaisten tämän vuoden joulusuunnitelmiin ja lahjahankintoihin selvittivät POP Pankki ja IROResearch. Vastaukset perustuvat Tuhat suomalaista -kyselytutkimukseen, joka tehtiin 22.–30.9.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)