Verkkouutiset

Tärkeästä EU-rahoituksesta muistutetaan

CEF-rahoituksella on mahdollisuus hakea rahoitusta suurten raidehankkeiden suunnitteluun ja toteutukseen.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Suomella on 20 päivää aikaa jättää rahoitushakemus Verkkojen Eurooppa -liikennehakua (CEF-rahoitus) varten.

Kokoomuksen kansanedustajat Anna-Kaisa Ikonen, Kari Tolvanen ja Timo Heinonen peräänkuuluttavat hallitukselta ryhdistäytymistä, ettei 1,4 miljardin euron haku mene sivu suun.

– Rahoituskausi on lopuillaan, jaossa on siis yhteensä 1,4 miljardia raide- ja tieliikenteen kehittämiseen. Viimeiset rahat tältä rahoituskaudelta jaetaan nyt 26.2. Hausta ei ole hallituksen puolelta kuulunut mitään, huolissamme odotamme, että Suomi pääsee mukaan hakuun, Ikonen toteaa.

CEF-rahoituksella on mahdollisuus hakea rahoitusta suurten raidehankkeiden suunnitteluun ja toteutukseen. Hankkeiden suunnitteluun on mahdollista saada jopa 50 prosenttia rahoituksesta, hankkeiden rakentamiseen 20 prosenttia.

Tolvanen harmittelee, että Suomen viime syksynä tekemät budjettipäätökset rajoittavat mahdollisen rahoituksen määrää, vaikka hakemus ajoissa lähtisikin.

– Esitimme vaihtoehtobudjetissamme miljardin pääomitusta hankeyhtiöille. Tällä pääomalla sekä liikenne- ja viestintäministeriön päämäärätietoisella johtamisella olisi ollut mahdollista laittaa suunnittelut käyntiin laajasti Suomessa. Tähän olisi ollut mahdollista saada siis jopa puolet rahoituksesta CEF:in kautta.

– Lisäksi olisimme laittaneet liikkeelle mm. Pasila-Riihimäki -ratayhteyden sekä Espoon kaupunkiradan rakentamisen, mitkä molemmat ovat keskeisiä TEN-T rataverkon kehittämiselle. Näistä esityksistämme hallitus ei kuitenkaan ottanut koppia, joten rahoitus on jäämässä torsoksi, Tolvanen sanoo.

Ikonen ja Tolvanen kirittävät hallitusta tekemään hakemuksen ajoissa. Jaossa olevat summat ovat suuria, pienelle Suomelle on olennaista saada rahoitusta suuriin infrahankkeisiin.

– 1,4 miljardia euroa on rahoituksessa auki. Suomella olisi ollut tuhannen taalan paikka hakea merkittäviä summia suuriin raideinvestointeihin. Kokoomukselle asia on ollut tärkeä jo pitkään, olemme yrittäneet patistaa hallitusta toimiin, viimeksi kolme viikkoa sitten lähetin ministerille kirjallisen kysymyksen aiheesta, Anna-Kaisa Ikonen toteaa.

”Vaikka ilman kaupunkeja”

Timo Heinonen vaatii pääministeri Sanna Marinin (sd.) hallitusta jättämään pääradan EU-tukihakemuksen tarvittaessa vaikka ilman kaupunkien mukana oloa.

Heinonen syyttää hallitusta vuoden viivyttelystä ja nyt radan varren kaupunkien syyttelystä ja niiden selän taakse menemisestä.

– EU ei edellytä mitään hankeyhtiötä tai kaupunkien mukana oloa. Valtion pitää hakea EU-tukea tarvittaessa vaikka yksin, jos neuvotteluja ja päätöksiä ei muiden mukaan lähtemisestä saada. Ymmärrän hyvin, että kaupungit eivät ole valmiita rahoittamaan miljoonilla pelkkää suunnittelua ilman varmuutta, että rataa koskaan rakennettaisiin, Heinonen sanoo.

Heinonen harmittelee myös sitä, että alun perin mukaan kaavaillut muut raideinvestointiin sijoittamaan suunnitellut tahot on nyt siirretty syrjään.

– Päärata on koko Suomen tärkein liikenneväylä ja on todellakin lähes anteeksiantamatonta, että tämä on nyt vajaassa vuodessa saatu täysin pois raiteiltaan. Pitkään jatkuneet korjaus- ja perusparannustyöt ovat nyt pysähtymässä, kun viime hallituksen päättämät työt saadaan valmiiksi.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)