Verkkouutiset

Kohu vanhustenhuollosta moninkertaisti kanteluiden määrän

Yhteydenotot epäkohdista ja kantelut aluehallintovirastoon moninkertaistuivat vanhustenhuollosta syntyneen kohun myötä.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston valvontatiedot johtivat tammikuussa Kristiinankaupungissa sijaitsevan Esperi Caren Hoivakoti Ulrikan toiminnan keskeyttämiseen. Tapaus herätti julkisen keskustelun vanhustenhoidon kokonaistilanteessa Suomessa.

Aktiivinen keskustelu on lisännyt myös aluehallintovirastoille tulevien kanteluiden ja epäkohtailmoitusten määrää. Vanhustenhuoltoa koskevien epäkohtailmoitusten määrä on kasvanut alkuvuoden aikana 134 prosenttia verrattuna vuoden 2018 tammi-helmikuussa vireille tulleisiin epäkohtailmoituksiin.

Kanteluiden määrä on puolestaan kasvanut 146 prosenttia vuoden 2018 ensimmäisiin kuukausiin verrattuna.

Lukuina tämä tarkoittaa 110 epäkohtailmoitusta ja 75 kantelua alkuvuoden aikana. Vanhustenhuollon valvontaan on aluehallintovirastoissa käytettävissä vähän yli kymmenen henkilötyövuotta.

Epäkohtailmoitusten ja kanteluiden lisäksi aluehallintovirastot ovat saaneet alkuvuoden aikana satoja vanhustenhuoltoon liittyviä tietopyyntöjä. Pyyntöjen määrä on kolminkertaistunut valtakunnallisesti viime vuoden tammi-helmikuuhun ja seitsenkertaistunut vuoden 2017 tammi-helmikuuhun verrattuna.

AVI:n tietopalvelu on ollut ruuhkautunut. Tietopyyntöjä on käsitelty saapumisjärjestyksessä ja vastausajat ovat venyneet jopa kahteen viikkoon. Tilanne ei näytä helpottuvan lähitulevaisuudessa, aluehallintovirasto kertoo.

Myös kansalaisten suorat yhteydenotot ovat lisääntyneet. Monet haluavat kertoa viranomaiselle omista kokemuksistaan. Yhteydenottojen suuren määrän vuoksi puheluihin ja sähköposteihin vastaamisessa on ollut viiveitä.

Vanhustenhuoltoon liittyvä valvonta on aluehallintovirastoissa jatkuvaa toimintaa. Alkuvuonna esiin nousseiden epäkohtien vuoksi valvontaa on tehostettu entisestään.

– Asiantuntijamme ovat priorisoineet tämän tärkeimmäksi tehtäväkseen. Keskitymme ensisijaisesti asiakasturvallisuuden varmistamiseen, AVI:sta kerrotaan.

Valvontakäyntien lisäksi aluehallintovirastot ovat lähestyneet alueidensa kuntia ja muistuttaneet kunnan valvontavastuusta sekä pyytäneet raportoimaan tehdystä valvonnasta aluehallintovirastoille.

Kunnan tehtävänä on valvoa itse tuottamiaan palveluja, ostamiaan palveluja sekä niitä yksityisiä palveluja, joita sen alueella tuotetaan, vaikka kunta ei niitä ostaisikaan. Kunta toimii siten valvontaviranomaisena omalla alueellaan.

Aluehallintovirastot tutkivat ja ratkaisevat esiin tulleet epäkohdat tapauskohtaisesti.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)