X
SULJE MAINOS
Viimeinen kuva Ilmarisesta otettiin noin tunti ennen panssarilaivan uppoamista 13. syyskuuta 1941. / SA-Kuva

Kohtalokas räjähdys: Suomen sota-alus upposi vain minuuteissa

Panssarilaiva Ilmarinen lähti viimeiselle tehtävälleen syyskuussa 1941.

Hangon Rintamamuseo on nostanut esiin panssarilaiva Ilmarisen uppoamisen vuosipäivän.

Ilmarinen ja sen sisaralus Väinämöinen rakennettiin vuosina 1929–1933 Crichton-Vulcan-yhtiön telakalla Turussa. Ne olivat Suomen laivaston suurimmat pinta-alukset.

Panssarilaivat osallistuivat jatkosodan alussa Bengtskärin majakan taisteluihin 26. heinäkuuta 1941. Puna-armeijan lentokoneen pudottama pommi räjähti tuolloin Ilmarisen lähellä surmaten yhden ja haavoittaen 13 miehistön jäsentä.

Ilmarinen osallistui lippulaivana kohtalokkaaksi muodostuneeseen operaatio Nordwindiin, joka oli suomalaisten ja saksalaisten alusten lavastama harhautus.

– Saksalaiset hyökkäsivät neuvostotukikohtiin Saarenmaalle ja Hiidenmaalle Viron rannikolla. Suomalaisten panssarilaivojen tehtävänä oli lähteä Utöstä sen edustalle estämään mahdollisia Viron saaristosta Hankoon pakenevia neuvostoaluksia, Hangon Rintamamuseo kirjoittaa Facebook-päivityksessään.

Ilmarinen ajoi miinaan 13. syyskuuta Utön majakkasaaren eteläpuolella ja upposi vain seitsemässä minuutissa. Kyseessä oli luultavasti neuvostolaivaston elokuun alussa laskema M/V-miina. Saattuen muut alukset pelastivat 132 miehistön jäsentä, mutta 271 miestä hukkui.

Panssarilaivasta otettiin viimeinen valokuva noin tuntia ennen sen uppoamista panssarilaiva Väinämöisen kannelta. Sisaralus kulki tuolloin noin 800 metriä Ilmarisen perässä.

Väinämöinen selvisi jatkosodasta, mutta myytiin sen jälkeen Neuvostoliitolle takavarikoiduilla saksalaisilla rahavaroilla. Maan laivastossa Vyborg-nimellä kulkenut alus romutettiin lopulta vuonna 1966.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt