Nokian toimitusjohtaja Pekka Lundmark luo uutta toimintamallia, kertoo Kauppalehti.
Iso strateginen muutos on end to end -toimintamallista luopuminen. Nokia tarjosi mallilla asiakkailleen koko palveluketjua kokonaisratkaisuna. Ongelma oli se, että malli ei toiminut.
– Sen haaste oli, että tehtiin kaikkea kaikkialla ilman selkeätä fokusta. Samalla hyväksyttiin, että salkussa on kannattamattomia liiketoimintoja ja investoitiin niihin vain, jotta oltaisiin end to end -peluri, sanoo analyysiyhtiö Indresin Nokia-asiantuntija, analyytikko Mikael Rautanen.
Nokia osti Alcatel-Lucentin vuonna 2015 nimenomaan täydentämään end to end -malliaan.
Lundmarkin uusi toimintamalli keskittyy mobiiliverkkoon, kasvussa oleviin ohjelmistoihin ja palveluihin sekä erittäin kannattavan patenttisalkun hallintaan ja lisensointiin.
Lisäksi aikaisemmin erilliset Fixed Networks ja IP/Optical Networks -liiketoiminnat on yhdistetty uuteen IP and Fixed Networks -yksiköön, joka pitkälti perii Alcatel-Lucentilta ostetut liiketoiminnat.
Customer Experience toimii viidentenä yksikkönä. Se on lähinnä konsernitoiminto, jonka vastuulla ovat talous, lakiasiat, HR, markkinointi ja strateginen suunnittelu.
– Lundmarkin hahmotelmassa on neljä selkeätä kokonaisuutta, jokaisella on selkeät tavoitteet ja niiden pitää saada hyväksyttävä tuotto investoinneille, Rautanen sanoo.
Nokia kertoo lisää järjestelyistä joulukuun puolivälissä.
Rautanen uskoo kuitenkin Alcatel-Lucentin perinnön olevan suurelta osin myyntilistalla. Sama koskee optisten verkkojen kohtaloa.
Ip-reititinbisneksen Rautanen kuitenkin säilyttäisi Nokiassa, sillä se täyttää uuden strategian kriteerit sekä teknologiajohtajuuden että kannattavuuden osalta ja hyödyttää nopeasti kasvavaa yritysverkkoliiketoimintaa.
IP and Fixed Networks -yksikön myynti muuttaisi yhtiön profiilia selvästi, koska yksikön arvioitu liikevaihto on seitsemän miljardia euroa.