X
SULJE MAINOS
Koronarajoituksen lisäksi kentille aiheuttavat ongelmia myös ilmastonmuutos sekä pitkällä aikavälillä Etelä-Suomen suuret ratahankkeet. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

KL: Miten käy kotimaisten lentokenttien? Nämä kentät vaarassa

Osaa suomalaisista paikalliskentistä on pyöritetty jo ennen koronaa jopa tappiollisina.

Useiden kotimaisten lentokenttien matkustajamäärät ovat olleet pitkään laskussa, myös jo ennen koronaa. Finavian mukaan taloudellisesti kannattavaksi lentoasemaksi luokiteltiin suomessa vuonna 2019 vain viisi suomalaista paikalliskenttää. Asiasta uutisoi Kauppalehti. 

Suomessa on Helsinki-Vantaan ohella 19 kaupallista lentokenttää, joista 17 on valtiollisen Finavian ja kaksi kuntien omistuksessa. Näistä matkustajamäärät olivat kasvussa ennen koronaa lähinnä matkailubuumia kokeneessa Lapissa. Monen kentän kohdalla tilanne oli sen sijaan päinvastainen – esimerkiksi Pori–Helsinki lennot ollaan jo pitkään järjestetty täysin kunnan tukemina.

Koronan myötä Finnair lopetti suurimman osan kotimaan liikenteestä. Viidelle kentälle – Joensuu, Jyväskylä, Kokkola-Pietarsaari, Kajaani ja Kemi-Tornio – valtio päätti ostaa lentoliikennettä tämän vuoden loppuun asti niiden etäisen sijainnin perusteella. Finnair on kuitenkin ilmoittanut, ettei se ole tekemässä paluuta yhdellekään kentistä vuoden loputtua. Tämä voisi tarkoittaa suuria muutoksia kotimaiseen lentoliikenteeseen ja lentokenttäverkostoon.

– Käymme neuvotteluja kaupallisista yhteyksistä. Viesti yritysten suuntaan on, että lennot tulevat säilymään, mutta vasta syksyllä nähdään, mille tasolle kysyntä palautuu”, toteaa Joensuun kaupungin strategiajohtaja Sami Laakkonen. Samanlainen viesti tulee myös muista kunnista, joiden ostoliikenne päättyy vuoden lopussa.

Koronarajoituksen lisäksi kentille aiheuttavat ongelmia myös ilmastonmuutos sekä pitkällä aikavälillä Etelä-Suomen suuret ratahankkeet.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt