Kiinassa myytävistä autoista yli 90 prosenttia tulee ulkomailta. Paikalliset autovalmistajat pitävät uusien autojen rekisteröinnille asetettuja kiintiöitä yhtenä syynä pieneen markkinaosuuteensa.
Toistaiseksi jo neljä suurta kiinalaiskaupunkia on pyrkinyt hillitsemään valtaviksi paisuneita ruuhkia asettamalla kiintiöt uusien autojen vuosittaiselle rekisteröinnille.
Muun muassa Shanghaissa uudet rekisterikilvet myydään huutokaupoissa, joissa niiden hinnat nousevat tavallisesti 90 000 juanin paikkeille, eli yli 11 000 euroon. Summa ylittää monen edullisen kiinalaisauton hinnan ja tekee rekisterikilvistä varakkaiden kiinalaisten yksinoikeuden.
Kalliit rekisterikilvet vääristävät automarkkinoita. Monilla kiinalaisilla olisi varaa ostaa edullinen kotimainen auto, mutta rekisteröintikustannukset ovat yksinkertaisesti liian kovat. Lisäksi moni ei halua maksaa rekisterikilvistä auton arvon ylittävää summaa. Kalliiden länsiautojen kohdalla rekisterikilvestä maksettava hinta ei usein kata kuin pienen osan ajoneuvon hinnasta ja järjestely tuntuu taloudellisesti vähemmän järjettömältä kuin edullisten autojen kohdalla.
– Aina kun uusien autojen ostamista rajoitetaan kiintiöjärjestelmällä sillä on suuri vaikutus edullisiin autoihin, autovalmistaja Geelyn johtaja Lawrence Ang sanoo.
Kiinalaisen Geelyn suosittu Panda-malli maksaa vain 40 000 juania, eli alle puolet Shanghailaisen rekisterikilven hinnasta.
Rekisterikilpiä on jaettu kiintiöiden mukaan Kiinan pääkaupungissa Pekingissä vuodesta 2011. Samanaikaisesti kiinalaisten autovalmistajien markkinaosuudet ovat pudonneet yli puolella. Paikallisilla valmistajilla on nyt alle 10 prosentin osuus Pekingin automarkkinoista.
Rekisterikilpikiintiöitä ja kilpien huutokauppaamista pidetään Kiinassa hyvänä keinona autoilun rajoittamiseen ja käytäntö onkin leviämässä myös maan suurimpien metropolien ulkopuolelle.
Asiantuntijoiden mukaan kasvava paine vähentää ruuhkia ja saasteita sekä halu kerätä lisätuloja tulee tulevaisuudessa ajamaan yhä useammat paikallisviranomaiset harkitsemaan kilpikiintiöitä. Tämä taas puolestaan leikkaa maakuntiin ajettujen kiinalaisten autovalmistajien markkinaosuuksia entisestään ja suosii merkittävästi eurooppalaisia ja amerikkalaisia valmistajia.