Verkkouutiset

Kiinan vientikilpailu uhka myös suomalaisille yrityksille

Kiinan kasvava vientikilpailu on vähentänyt suomalaisyritysten kokonaisviennin arvoa hintojen laskun kautta.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etlan mukaan Kiinan kilpailun vaikutus vientituotteiden hintoihin on tärkeä suomalaisen tuote- ja maakohtaisen kokonaisviennin arvoa supistava mekanismi.

Kiinan kilpailun kiristyessä yritykset laskevat tuotehintoja markkinaosuuksien säilyttämiseksi. Hintavaikutus on myös suurempi tuotteille, jotka kilpailevat hinnoilla pikemmin kuin laadulla ja tuotebrändillä.

Etlan tutkimuspäällikön Katariina Nilsson Hakkalan ja Aalto-yliopiston apulaisprofessorin Yao Panin tutkimus Emerging Trade Battlefield with China: Export Competition and Firm’s Coping Strategies paljastaa myös yritysten sopeutumis- ja selviytymisstrategiota, joita ei havaita maa- ja tuotetason analyysissä.

Kiinan tuotanto on noussut yhä korkeammalle arvoketjun tikkailla. Lisääntynyt kilpailu uhkaa nyt myös pidemmälle jalostettuja tuotteita, jotka ovat tärkeitä vientituotteita niin Suomelle kuin muillekin kehittyneille talouksille. Kiinan vientikilpailu syrjäyttää jo aggregaattitasolla suomalaisten tuotteiden vientiä niissä maissa, joihin molemmat maat vievät samoja tuotteita, kertoo Etlan tutkimus.

Yritysten sopeutumisstrategiana on ollut muun muassa vientituotevalikoiman muuttaminen. Kiinan kilpailun kasvaessa yritykset ovat siis muuttaneet valikoimaansa keskittymällä viemään tuotteita, jotka ovat suhteellisesti tärkeämpiä yritysten globaalissa kokonaisviennissä.

Vähemmän tärkeiden tuotteiden viennistä luovuttiin kokonaan niillä markkinoilla, joilla Kiinan kilpailu kiristyi.

– Yritystasolta paljastuu, että yritykset sopeutuvat kiristyneeseen kilpailuun sekä pudottamalla hintoja että keskittämällä vientiä tärkeimpiin vientituotteisiinsa. Lisääntynyt kilpailu Kiinan taholta uhkaa nyt myös pidemmälle jalostettuja suomalaisia tuotteita. Olisikin tärkeää, että politiikkatoimet keskittyisivät tukemaan esimerkiksi laadulla ja brändillä kilpailevien hyödykkeiden tuotannon ja viennin kasvua, Katariina Nilsson Hakkala sanoo.

Eritellyt, ns. heterogeeniset tuotteet, jotka kilpailevat ominaisuuksilla, kuten laatu, brändi ja yrityskohtainen osaaminen, pärjäävät paremmin vientikilpailussa hintoja laskematta. Näissä tuotteissa myös kotimaisen arvonlisän osuus on korkeampi.

Etlan mukaan Kiinan kasvavan viennin uhkaa suomalaisyrityksille voidaankin torjua parhaiten T&K:lla, joka tähtää nimenomaan korkean arvonlisän tuotteiden tuotantoon ja vientiin.

– Tutkimus- ja tuotekehitysinvestointien jatkuva tukeminen sekä yrityksissä että julkisella sektorilla on yksi tärkeimmistä politiikkatoimista, joka synnyttää uusia kilpailukykyisiä korkean osaamisen vientituotteita, Etla korostaa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)