Kansanedustaja, keskustan varapuheenjohtaja Antti Kurvinen arvioi, että tulevaisuudessa yritysten lisäksi esimerkiksi osuuskunnat, kunnat ja vaikkapa maakunnat voivat osallistua junaliikenteen tuottamiseen.
– Hallitus on päättänyt siirtää VR:n kaluston uuteen valtionyhtiöön. Mitään ei myydä, yksityistetä tai ulkoisteta. Työntekijät jatkavat valtionyhtiön palveluksessa vanhoina työntekijöinä. Sen sijaan ratkaisun myötä kaluston vuokraaminen uusille toimijoille tulee mahdolliseksi, hän sanoo mielipidekirjoituksessaan sanomalehti Pohjalaisessa.
Kurvisen mukaan Euroopan muihin maihin verrattuna on poikkeava tilanne, että tällä hetkellä Suomen kiskoilla ihmisiä voi kuljettaa ainoastaan monopoliyhtiö VR.
– Viime vuosina raideliikenteen käyttäminen on muuttunut monelle vaikeammaksi asemien sulkemisen ja vuorojen harvenemisen takia.
Ostopalvelu- ja velvoiteliikenteen toiminta harvaan asutuilla seuduilla ei päätöksestä hänen mukaansa vaarannu. Päinvastoin, mahdollisuudet lisätä palvelua pääradan ulkopuolella vahvistuvat hänen arvionsa mukaan entisestään.
– Jatkossa pienempien kuntien ja maakuntien Suomen junaliikenteen saatavuus ei enää ole riippuvainen VR:n bisnesstrategioista.