Polttoaineiden hintoja Helsingissä lauantaina 1. elokuuta 2020. Bensiinin osalta litrahinnan korotus on 6,6 senttiä litralta ja dieselin 6,9 senttiä. LEHTIKUVA/RONI REKOMAA

Janne Heikkinen: Keskusta, tule jo pois sieltä punavihreästä hallituksesta!

Keskustan kannattelema punavihreä hallitus on edennyt autoiluvihamielisyydessään uuteen vaiheeseen.

Sanna Marinin (sd.) hallituksen säätämät korkeat polttoaineveronkorotukset tulivat voimaan elokuun alussa. Kaikkiaan kuluttajien litrahinta nousee dieselin osalta 6,9 senttiä ja bensiinin osalta 6,6 senttiä. Tämä tarkoittaa tavanomaiselle autoilijalle helposti 100 euron lisälaskua vuodessa kasvaneina polttoainekuluina. Lisäksi hallituksen pöydällä on ruuhkamaksulainsäädäntö, jolla autoilun lisälasku uhkaa kasvaa vuodessa satasilla lisää.

Ihmiset eivät autoile ilkeyttään. Auto on käytännössä arjen välttämättömyys kaikkialla Suomessa muutaman suurimman kaupungin keskusta-aluetta lukuunottamatta. Autolla käydään töissä, harrastuksissa ja kaupoilla. Siksi polttoaineveron korotus on käytännössä työhön ja kuluttamiseen kohdistuva hyvinvointitappioita luova uusi raippavero. Se on luonteeltaan regressiivinen, eli se osuu pienituloisiin suhteellisesti rankimmin. Erityisesti se rankaisee maaseutumaisia kuntia, joissa autoillaan suhteellisesti paljon, ja joissa on haasteita elinvoimaisuuden kanssa.

Diesel-moottoreilla käyvät rekat ylläpitävät myös maamme logistiikkaverkostoa. Veronkorotus kohdistuu myös siis logistiikkaverkkoon.

Käytännössä kaikki se mikä kaupoista ja tavarataloista löytyy, on tuotu sinne kuljetusyrittäjien toimesta. Näin ollen polttoaineverojen korotus on kiittämättömyydessään omaa luokkaansa maatamme korona-aikana pystyssä pitäneitä logistiikkayrityksiä kohtaan, joiden katerakenne on jo ennestään niukka. Kuljetusalan yritykset pitivät sankarillisesti karanteenisuomea pystyssä. Suomalaiset saivat ruokaa kaupasta myös sulkutoimien aikana, lääkkeitä apteekista ja teollisuus onnistui ylläpitämään raaka-ainetoimitukset. Kansakuntamme pysyi käynnissä.

Nousevat logistiikkakustannukset siirtyvät aina lopulta kauppojen hintoihin, ja siten kuluttajien maksettavaksi. Marinin punavihreän hallituksen lyhytnäköinen, suhdannetilanteen vastainen veronkiristyspolitiikka kaventaa suomalaisten elintasoa. Marinin hallitus kuristaa etenkin maaseutumaisia paikkakuntia, sekä kehyskuntien ahkeria työssäkäyviä ihmisiä.

Huomionarvoista on myös, että tieliikenteestä kerätään vuosittain erilaisina veroina n. 8 miljardia euroa, josta palautuu vain miljardin verran murusia takaisin tieliikenteen kehittämiseen. Autoilun loputon kuppaus on poliitikoille mitä nautinnollisin rahasampo. Punavihreät toimivat asiassa täysin omien julkilausuttujen tavoitteidensa ja ideologiansa mukaan. Punavihreät ovat onnistuneet edistämään autoiluvihamielistä Suomea.

Kaikki tämä herättää vain yhden kysymyksen. Miksi ihmeessä Suomen Keskusta on tässä autoiluvastaisessa ja ahkeria suomalaisia kurjistavassa punavihreässä kauhistuksessa mukana? Tulkaa jo pois sieltä ja perutaan tämä hölmöily!

Janne Heikkinen

Janne Heikkinen

Janne Heikkinen on kokoomuksen kansanedustaja.