Keskusta lopettaisi alkoholin mielikuvamainonnan

Keskusta jätti torstaina vastalauseen hallituksen esitykseen alkoholimainonnan rajoittamisesta, kun eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta käsitteli asiaa. Tukea puolue sai perussuomalaisilta.

Keskustalaiset pitävät hallituksen esitystä oikeansuuntaisena, mutta riittämättömänä.

– Olemme pettyneitä siihen, että hallituksen esitystä ei haluttu enää valiokuntakäsittelyssä muuttaa. Toisin kuin hallitus, olisimme halunneet lakiin mukaan alkoholin mielikuvamainonnan rajoittamisen sekä mainonnan kiellon myös urheilu- ja yleisötapahtumiin, keskustalaiset Juha Rehula, Annika Saarikko ja Anu Vehviläinen toteavat.

He muistuttavat, että alkoholimainonnan rajoittaminen on ”erittäin tärkeä toimi” alkoholin kokonaiskulutuksen vähentämiseksi ja erityisesti lasten ja nuorten alkoholinkäytön ehkäisemiseksi.

– Mainosten sisältö lisää tutkimusten mukaan lasten ja nuorten juomista. Siksi mielikuva- ja elämäntyylimainonta olisi tarpeen kieltää. Tätä kannattavat myös monet lasten ja nuorten parissa työtä tekevät järjestöt sekä tutkijat. Mietojen alkoholijuomien mainontaa tulisi siis rajoittaa siten, että ainoastaan täysi-ikäisten kuluttajien ostopäätöksiinsä tarvitsemia tietoja saisi esittää mainoksissa, Annika Saarikko sanoo.

– Urheilua seuraaville lapsille ja nuorille syntyy myönteisiä mielikuvia alkoholista, jos urheilu kytkeytyy mainonnan kautta alkoholituotteisiin ja käyttäytymismalleihin, Juha Rehula puolestaan huomauttaa.

Keskustalaiset olisivat myös kiristäneet aikarajoituksia mainonnan ajankohdan suhteen radiossa ja televisiossa kello 23:n jälkeen tapahtuvaksi.

Kommentit