Verkkouutiset

Keskusta esittää paikannuksella kerättävää kilometriveroa

Antti Kurvisen mukaan paikannus ei ole sellainen mörkö kuin joskus on annettu ymmärtää.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Keskustan eduskuntaryhmä esittää, että nykyinen polttoainevero korvattaisiin uudella kilometriverolla, joka perustuisi siihen, paljonko autolla on ajettu ja missä sillä on ajettu.

Nykyinen bensa- tai dieselpumpulla maksettu vero katoaisi ja tilalle tulisi uusi vero.

– Käytännössä kilometrivero tarkoittaisi, että vero kerättäisiin paikannuksen avulla, keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen sanoi tiedotustilaisuudessa.

Kurvisen mukaan paikannus toteutettaisiin siten, että yksityisyyden suoja säilyisi. Hän totesi, että paikannus on jo liikenneonnettomuuksien varalta käytössä nykyaikaisissa autoissa.

– Jokainen, jolla on älypuhelin, on paikannuksen piirissä koko ajan, Kurvinen totesi.

Kurvinen huomautti, että peruslain § 10 turvaa yksityiselämän suojan tiukasti ja EU:n tietosuoja on vahva.

– Ei ole mahdollista, että eduskunta tai mikään hallitus säätäisi lain, jossa isoveli valvoisi ihan reaaliaikaisesti, missä sinun autosi liikkuu. Haluan todeta paikannuksesta, että se ei ole sellainen mörkö, kun joskus on annettu ymmärtää.

Paikannus käyttöön kymmenen vuoden kuluttua

Kurvinen linjasi, että keskustan eduskuntaryhmälle ei käy, että polttoaineverotusta korotettaisiin enää tällä vaalikaudella.

Pääministeri Sanna Marinin (sd.) hallitus on sitoutunut siihen, että liikenteen päästöt puolitetaan vuoteen 2030 mennessä.

Keskustan esityksen valmistelua johtaneen kansanedustaja Ari Torniaisen (kesk.) mukaan paikannukseen perustuva kilometriverotus voisi olla käytössä kymmenen vuoden kuluttua, eli kyse olisi pitkän aikavälin ratkaisusta.

Sillä välin eduskuntaryhmä esittää biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen nostamista tulevina vuosina nykyisestä 30 prosentista jopa 40 prosenttiin.

Keskusta arvioi, että kolmasosa liikenteen jäljellä olevasta päästövähennyksestä vuoteen 2030 mennessä voidaan saavuttaa etätyön kautta. Jos miljoona suomalaista tekisi puolet viikosta etänä töitä, liikenteen päästöt vähenisivät 0,44 miljoonaa hiilidioksiditonnia.

Loput tavoitteesta saavutettaisiin liikennejärjestelmän uudistamisen, kuten logistiikan tehostumisen, toimivan joukkoliikenteen, kevyen liikenteen ja parempikuntoisen liikenneverkon avulla.

LUE MYÖS:
Antti Kurvinen: Vanha diesel ja uusi hybridi samalle viivalle

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)