Verkkouutiset

Kaupoilla oli tuottoisa lokakuu – kiitos etätyön

Tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto kasvoi lokakuussa 10,4 prosenttia, päivittäistavaroiden 13,3 prosenttia.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihdon arvoksi kirjattiin lokakuussa 666,3 miljoonaa euroa.

Liikevaihto kasvoi lokakuussa eniten elintarvikkeet-tuoteryhmässä, yhteensä 15,6 prosenttia. Kodin ja vapaa-ajan tuoteryhmän liikevaihto niin ikään kasvoi lokakuussa 11,1 prosenttia.

Pukeutumisen tuoteryhmän liikevaihto puolestaan laski 19,9 prosenttia viime vuoden lokakuusta. Käyttötavaroiden tuoteryhmän liikevaihto kasvoi kaikkiaan 1,3 prosenttia viime vuoden lokakuuhun verrattuna.

– Tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihdon veturi oli elintarvikkeiden kauppa, jossa myynti kasvoi 15,6 prosenttia vuoden takaisesta. Käyttötavaramyynti tasaantui lokakuussa lähes viimevuotiselle tasolle, mutta pukeutumisen tuoteryhmän liikevaihdon lasku jatkuu jyrkkänä, kertoo Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto.

Tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto kasvoi tammi-lokakuussa 7,8 prosenttia. Elintarvikkeiden tuoteryhmässä yhteensä 11,5 prosenttia viime vuoden tammi-lokakuusta. Samaan aikaan käyttötavaroiden tuoteryhmän liikevaihto yhteensä nousi 0,6 prosenttia. Kodin ja vapaa-ajan tuoteryhmän liikevaihto kohosi vastaavana aikana yhteensä 7,6 prosenttia.

Pukeutumisen tuoteryhmän liikevaihto sen sijaan supistui tammi-lokakuussa 18,0 prosenttia.

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi 13,3 prosenttia

Päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli lokakuussa 1674,7 miljoonaa euroa, mikä oli 13,3 prosenttia enemmän kuin viime vuoden lokakuussa.

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi tämän vuoden lokakuussa eniten hypermarketeissa, yhteensä 17,3 prosenttia vuodentakaisesta. Suurten supermarkettien myynti kasvoi lokakuussa 13,2 prosenttia ja pienten supermarkettien vastaavasti 12,2 prosenttia vuotta aiemmasta.

Valintamyymälöiden myynti kasvoi samaan aikaan 7,7 prosenttia ja pienmyymälöiden myynti 0,5 prosenttia viime vuoden lokakuuhun verrattuna.

– Päivittäistavaroiden myynnin kasvu oli lokakuussa poikkeuksellisen voimakasta. Koronaepidemian toinen aalto on lisännyt etätyöskentelyä ja kotona ruokaa laittavien kuluttajien määrää, mikä näkyy selkeästi myynnin siirtymänä ravintoloista ruokakauppaan, sanoo Kari Luoto.

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi tammi-lokakuussa 8,8 prosenttia. Päivittäistavaroiden myynti kasvoi kuluvan vuoden tammi-lokakuussa eniten hypermarketeissa, yhteensä 12 prosenttia. Suurissa supermarketeissa myynti kohosi tammi-lokakuussa 8,8 prosenttia ja pienten supermarkettien osalta 8,2 prosenttia.

Valintamyymälöiden myynti kohosi yhteensä 4,1 prosenttia ja pienmyymälöiden myynti sen sijaan laski 2,9 prosenttia viime vuoden 2019 tammi-lokakuuhun verrattuna.

Kari Luodon mukaan päivittäistavarakaupan joulusta odotetaan ennätyksellisen vilkasta.

– Kaupat ovat varautuneet joulumyyntiin kasvattamalla tilausmääriä ja varmistamalla, että myymälöissä on riittävästi henkilökuntaa. Ruuhkien estämiseksi useat kaupat pidentävät joulun alla jo entisestään laajoja aukioloaikojaan ja palvelutiskit palvelevat monin paikoin pidempään, hän kertoo.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)