Kiinan verkkokaupan kirjelähetysten lajittelua pääkeskuksessa Helsingissä. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

Kaupan liitto: Myös ulkomainen verkkokauppa vastuuseen ympäristöstä

Kilpailu voi kirittää kotimaista kauppaa myös uusiin kasvumahdollisuuksiin kotimaan ulkopuolella.

Vaikka ulkomainen verkkokauppa on merkittävä haastaja kotimaiselle kaupalle, näkee Kaupan liiton uusi toimitusjohtaja Mari Kiviniemi sen myös mahdollisuutena.

– Kilpailu kirittää kotimaista kauppaa ja kun tässä kilpailussa pärjää, avautuu uusia kasvumahdollisuuksia myös kotimaan rajojen ulkopuolella, Kiviniemi toteaa liiton tiedotteessa.

Samalla hän vaatii, että Suomen pitää ryhtyä myös entistä määrätietoisempaan taisteluun ilmastonmuutosta vastaan.

– Esimerkiksi muovin kierrätystä täytyy entisestään lisätä ja tehostaa, ja samalla täytyy varmistaa se, että kansainvälinen verkkokauppa saadaan kantamaan vastuunsa ympäristöasioissa, Kivoniemi painottaa.

Hän muistuttaa myös, että Suomen uhat tulevat ulkoa, kun Kiinan kasvu heikkenee ja protektionismi sekä poliittinen epävarmuus lisääntyvät.

– Epävarmuutta ei pidä kasvattaa kotimaasta käsin, joten seuraavan hallituksen pitää jatkaa verotuksen keventämistä ja sääntelyn purkamista. Ansiotuloverotusta pitää pystyä alentamaan ilman, että kokonaisveroaste nousee, Kiviniemi esittää.

Kiviniemen mielestä Suomi tarvitsee nyt kunnianhimoisia työllisyystekoja, ja työllisyysaste on nostettava 75 prosenttiin. Hänen mukaansa tähän liittyy kiinteästi kannustava sosiaaliturva, josta byrokratia- ja kannustinloukut on purettu.

Hän huomauttaa lisäksi, että päätöksenteon pitää perustua tutkittuun tietoon, jota tarvitaan lisää myös kaupan alalta.

– Kun tiedetään, millaisessa tilanteessa ollaan, voidaan tuloksia lähteä parantamaan ja toimintaa kehittämään. Kaupan liiton rooli erilaisten tutkimusten ja selvitysten tekijänä on mielestäni erittäin tärkeä, Kiviniemi tähdentää.

Hän aloitti Kaupan liiton toimitusjohtajana vuoden alussa.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt