Verkkouutiset

Kansanedustaja uudistaisi autokantaa romutuspalkkiolla

Marko Kilven mukaan toimenpide elvyttäisi taloutta ja maksaisi itsensä takaisin autoverotulojen kautta.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Kokoomuksen kansanedustaja Marko Kilpi esittää hallitukselle autoalan elvytystoimiksi romutuspalkkiota ja sähköautojen hankintatuen pikaista uudistamista. Hän on jättänyt aiheesta kirjallisen kysymyksen eduskunnassa.

Hän huomauttaa, että koronatilanne on iskenyt pahasti myös uusien autojen markkinoihin, joiden tilauskanta romahti kevään aikana. Autoalan keskusliiton mukaan tilanne on hiljalleen palautumassa, mutta kuluvan vuoden automarkkinat ovat jäämässä 20–25 prosenttia viime vuoden lukemista.

– Autoala on arvioinut, että näillä toimilla automarkkinoita voidaan kasvattaa noin 10 000 autolla, ja tästä pääosa tulisi ensi vuoden rekisteröinteihin. Nämä molemmat toimet olisivat kysyntää elvyttäviä ja ne kohdistuisivat auton ostajille – näin ollen niillä olisi nopea automarkkinaa tervehdyttävä vaikutus, Marko Kilpi toteaa tiedotteessa.

Täyssähköautojen nykyinen hankintatuki voitaisiin lisäksi uudistaa nopeasti, sillä se perustuu alun perin samaan lakiin, jossa määriteltiin vuoden 2018 romutuspalkkio. Molemmat toimenpiteet voitaisiin Kilven mukaan toteuttaa yhdellä lakimuutoksella.

Romutuspalkkio olisi valtion talouden kannalta erittäin suotuisa elvytystoimi, sillä se tuottaisi autoverotuloina palkkion vaatiman valtion tuen.

– Täyssähköautojen hankintatuen uudistaminen edellyttäisi jonkin verran uutta rahoitusta vuodelle 2021, mutta myös vaikutukset olisivat kokonaan eri suuruusluokkaa kuin nykyisen hyvin tehottomaksi jääneen hankintatuen. Vallitsevassa taloustilanteessa romutuspalkkion ensisijainen tarkoitus on taloudellisen aktiviteetin luominen ja työpaikkojen turvaaminen, kansanedustaja sanoo.

Suomen autokanta on vanhempaa kuin Euroopan unionin alueella keskimääräisesti. Romutuspalkkion päästöjä vähentävää vaikutusta lisää se, että jokainen romutuspalkkiolla hankittu auto poistaa autokannasta suuripäästöisen auton.

Sen avulla hankittujen autojen kilometrikohtaiset hiilidioksidipäästöt olivat vuoden 2018 kokeilussa 18 grammaa alemmat kuin muiden samaan aikaan ensirekisteröityjen uusien henkilöautojen.

– Romutuspalkkiolla vastataan moneen autoalan haasteeseen. Se uudistaa autokantaa, vähentää päästöjä, lisää verotuloja ja ennen kaikkea parantaa liikenneturvallisuutta, Kilpi jatkaa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)