Urakkaa ei pidä ostaa hätiköiden eikä maksaa etukäteen. LEHTIKUVA / MIKKO STIG

Kalliita remontteja myydään hatarilla perusteilla

Motivan energianeuvoja kehottaa jättämään väliin kalliit hankinnat kotimyynnistä.

Ovelta ovelle kiertävät kotimyyjät tuputtavat valtion energianeuvontayhtiön Motivan mukaan kuluttajille yhä kalliimpia ja monimutkaisempia kodin remontteja, ja kauppaa hierotaan joskus hyvin hatarilla perusteilla.

Satakunnan energianeuvoja Marjo Kekki kehottaa kuluttajia jättämään väliin kalliiden laitteiden ja remonttien hankinnan kotimyynnistä.

– Tarpeettomia remontteja on myyty esimerkiksi epämääräisiin viranomaismääräyksiin tai putkiston, katon tai hormin huonoon kuntoon vedoten. Aurinkosähköjärjestelmiä myydään ylimitoitettuina ja veloitetaan täysin tarpeettomista viranomaisluvista. Silmämääräisesti esittely- tai myyntitilanteessa tehty kuntoarvio tai hätäisesti laadittu laitteiston mitoitus ovat epäluotettavia eikä sellaisten perusteella pidä remontteja ja järjestelmiä tilata, Kekki varoittaa tiedotteessa.

Motiva kertoo, että energianeuvojat saavat säännöllisesti yhteydenottoja hämmentyneiltä kuluttajilta tai kotimyyntisopimuksen solmineiden ikäihmisten omaisilta. Yhteydenottojen perusteella kotimyynnille on tyypillistä jopa yli kaksinkertainen hintataso käypään verrattuna, suullisesti esitetyt kyseenalaiset myyntiargumentit sekä kiire saada asiakkaan allekirjoitus paperiin.

– Vähintä, mitä kuluttajan kannattaa kotimyyntitilanteessa tehdä, on vaatia kaikki tiedot kirjallisina sekä nukkua rauhassa ainakin yhden yön yli ennen kuin kirjoittaa mihinkään nimeään. Jos ei ole täysin varma tarjotun työn tarpeellisuudesta, hintatasosta tai tarjottavasta laitteistosta, kannattaa asiaa selvittää luotettavan asiantuntijan tai edes toisen samanlaista remonttia tai järjestelmää toimittavan yrityksen kanssa ennen tilauksen tekemistä, Kekki painottaa.

Hän varoittaa myös rahoitustratkaisuista, joilla joskus vauhditetaan kotimyyntiä mutta jotka ovat tavanomaista pankkirahoitusta kalliimpia. Lisäksi hän on huolissaan suurista ennakkomaksuista ja etupainotteisista maksueristä. Viimeistä maksuerää ei Kekin mielestä pitäisi maksaa, ellei urakka ole viimeistelty molempia osapuolia tyydyttävästi.

Katteettomia lupauksia ja tarpeettomia remontteja on houkuttelevaa tarjota, jos asiakkaalla ei ole riittävästi tietoa talotekniikan toiminnasta ja kunnosta. Asiantuntija Päivi Suur-Uski Motivasta pitää huolestuttavana, että monessa kodissa asutaan ymmärtämättä paljoakaan kiinteistön teknisistä järjestelmistä.

– Tieto energiankulutuksesta, laitteista ja kunnosta auttaa ylläpitämään kiinteistön arvoa muun muassa järkevien remonttien avulla. Kuluttajien investointihalukkuus energiatehokkuuteen näkyy pysyvän edelleen matalana, joten jokainen remonttieuro kannattaa käyttää fiksusti, hän huomauttaa.

Motivan ohjeet kotimyynnin asiakkaalle

– Älä koskaan päätä kauppaa heti, nuku ainakin yön yli. Jos myyjä painostaa, älä tee kauppaa!
– Älä allekirjoita mitään, ellet ole tehnyt ostopäätöstä. Tarjousta ei tarvitse allekirjoittaa.
– Asioi vain sellaisten myyjien kanssa, jotka jättävät tutustuttavaksi kirjallisen tarjouksen tarpeellisine liitetietoineen urakasta, järjestelmästä, takuista ja urakan aikataulusta. Myös maksuehdot ja muut rahoitusjärjestelyihin liittyvät dokumentit on syytä tarkistaa. Pyydä tarvittaessa apua luotetulta henkilöltä.
– Selvitä yrityksen taustat, etsi suosituksia ja tutustu referenssikohteisiin.
– Jos päädyt sopimukseen, vaadi kirjallisena kaikki yksityiskohtia myöten. Älä luota suullisesti sovittuihin lupauksiin.
– Kuluttajalla tulee olla ainakin 14 pv maksuaikaa kunkin maksuerän kohdalla ja viimeistä maksuerää ei pidä maksaa ennen kuin urakka hyväksyttävästi valmis.
(Motiva)

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt