Verkkouutiset

Kaksi kolmesta tyytyväisiä alkoholilain uudistukseen

Vuoden 2018 lakimuutos ei lisännyt kokonaiskulutusta Suomessa.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Tuoreen kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset ovat laajasti tyytyväisiä vuonna 2018 tehtyyn alkoholilain uudistukseen, mutta haluaisivat jatkossa myös viinit ruokakauppojen valikoimiin.

Vastaajista 65 prosenttia pitää hyvänä, että nelosolutta, muita erikoisoluita ja lonkeroa saa nykyisin ostaa myös ruokakaupasta. Tuotteissa saa olla alkoholia enintään 5,5 prosenttia.

Neutraalisti asiaan suhtautuu 20 prosenttia ja 13 prosenttia vastustaa. Muutos samaa mieltä olevien osuudessa on merkittävä, sillä vuodesta 2018 nousua on seitsemän prosenttiyksikköä.

– Vuoden 2018 alkoholilain uudistus ei lisännyt kokonaiskulutusta Suomessa, vaikka uudistuksen vastustajat ennakoivat kulutuksen kääntyvän jyrkkään nousuun. Suomalaiset ovat ottaneet uudistuksen hyvin ja vastuullisesti vastaan. Kulttuurin muutoksesta kertoo sekin, että vähäalkoholisten ja alkoholittomien juomien kulutuksessa on selvä kasvutrendi, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto toteaa tiedotteessa.

Korona-aikana ruoan verkkokauppa on kasvanut voimakkaasti. Kyselyn mukaan kuluttajat hämmästelevät nykyistä lainsäädäntöä, joka kieltää alkoholijuomien hankkimisen verkkokaupasta ruokaostosten yhteydessä.

Suomalaisista 43 prosenttia toivoo mahdollisuutta tilata mietoja alkoholijuomia kotiin muiden ruokaostosten ohessa. Neutraalisti asiaan suhtautuu 27 prosenttia ja eri mieltä on 29 prosenttia.

– On kestämätöntä, että Suomessa toimiva vähittäiskauppa ei nykyisen lainsäädännön mukaisesti saa etämyydä mietoja alkoholijuomatuotteita suomalaisille kuluttajille, kun se samanaikaisesti on mahdollista ulkomaisille toimijoille. Koronaepidemian aikana esimerkiksi riskiryhmiin kuuluvat tai muuten verkko-ostoksia suosivat kuluttajat ovat kyllä voineet ostaa ruoat verkkokaupasta, mutta joutuneet kankean lainsäädännön vuoksi hakemaan saunaoluensa myymälästä, Luoto sanoo.

Vastaajista yli puolet eli 55 prosenttia haluaisi kauppojen valikoimiin myös miedot viinit, joissa on alkoholia alle 15 prosenttia. Neutraalisti asiaan suhtautuu 21 prosenttia ja eri mieltä on 23 prosenttia vastaajista.

– Edellinen alkoholilain uudistus vietiin onnistuneesti käytäntöön kaikista näkökulmista tarkasteltuna. Seuraavaksi tulee aloittaa valmistelut mietojen viinien myynnin sallimisesta ruokakaupoissa. Suomalaiset kuluttajat ovat osoittaneet olevansa valmiit alkoholipolitiikan uudistuksiin, Kari Luoto sanoo.

Taloustutkimus toteutti Suomi Syö 2020 -kyselyn kesä–elokuussa. Kirjekyselyyn vastasi 1517 henkilöä ja kaikkiin kolmeen verkkokyselyyn yli 1200 henkilöä.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)