Liikenne voidaan pelastaa päästöiltään. LEHTIKUVA / MARKKU ULANDER

Kai Mykkänen tyrmää ”jääräpäisen bensiiniveron nostamisen”

Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtajan mukaan autoilu voidaan pelastaa päästöiltään.

Ilmasto ei tarvitse Kai Mykkäsen mukaan pelottelua ja ahdistusta vaan järkeviä ratkaisuja. Hän toteaa Kauppalehden mielipidekirjoituksessaan yhden ”vinoutuneen kiistan” koskevan autoilua.

– Toiset syyllistävät autoilijoita puhumalla siihen sävyyn, että liikenne on vastuullista vain raiteilla, pyörällä tai kävellen. Toiset lietsovat pelkoa, että joku olisi tulossa hakemaan autot pois. Suomessa autoilun raju vähentäminen ei ole vakavasti otettava vaihtoehto, kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Mykkänen kirjoittaa.

Hänen mukaansa autoilu voidaan kuitenkin pelastaa päästöiltään.

Pääministeri Sanna Marinin (sd.) hallitus on sitoutunut liikenteen päästöjen pudottamiseen käytännössä nollaan vuoteen 2045 mennessä. Kai Mykkänen muistuttaa, että henkilöautokilometrien ennustetaan siihen mennessä vähenevän Suomessa vain neljä prosenttia nykyisestä.

Kai Mykkänen toteaa, että vaikka mitattavia tavoitteita tarvitaankin, eivät ne saa kääntyä itseään vastaan.

– Näin voi käydä, jos yritetään jääräpäisesti nostaa bensaveroa niin paljon, että liikenteen päästöt saadaan puolitettua täsmälleen vuoteen 2030 mennessä. Ei se maailmaa hetkauta, vaikka siihen päästäisiin Suomessa muutama vuosi myöhemmin, kunhan päästään ja järkevin keinoin.

Kokoomusryhmyri näkee kuitenkin mahdollisuuksia liikenteen sähköistymisessä, biokaasussa ja vedystä valmistetussa ”sähköbensassa”. Tällä perusteella näyttää Mykkäsen mukaan mahdolliselta, että fossiiliöljystä päästään 2040-luvun aikana. Autojen moottorien vaihtuminen näyttää Mykkäsestä jatkuvasti helpommalta.

Suomesta Mykkänen toivoo ratkaisuja, joita voitaisiin monistaa väestörikkaisiin maihin.

– Muutos ei tapahdu itsestään, mutta se on tehtävissä ilman kohtuuttomia toimia tai pelotteluja.

Kommentit

Miksi kommentit eivät näy? »Kommentoinnin säännöt