Identiteettipolitiikkaa tuodaan kouluihinkin. LEHTIKUVA / SARI GUSTAFSSON

Kahdeksanvuotiaat laitettiin listaamaan identiteettinsä etuoikeudet

Kalifornialaisessa alkeiskoulussa oppilaiden piti määritellä rotunsa tuoma valta-asema.

City-journal uutisoi Cupertinon Meyerholzin alkeiskoulun kolmannen luokan saamasta pakollisesta koulutehtävästä. Heidän piti purkaa oma rodullinen identiteettinsä ja sijoittaa sen jälkeen itsensä ”vallan ja etuoikeuden” mukaan.

Opettaja oli kehottanut kaikkia luomaan ensin ”identiteettikartan”. Siihen kukin listasi rotunsa, yhteiskuntaluokkansa, sukupuolensa, uskontonsa, perherakenteensa ja muita piirteitä. Opettaja kertoi oppilaiden elävän kulttuurissa, jota dominoivat valkoiset, keskiluokkaiset, cis-sukupuoliset, koulutetut, hyvävartaloiset, kristityt englannin puhujat. Heidät kerrottiin luoneen ja ylläpitävän tätä kulttuuria pysyäkseen vallassa.

Oppilaille kerrottiin, että etuoikeutetuilla on valtaa toisiin ja identiteetistä etua saamattomilla ei ole. Seuraavaksi oppilaiden tuli määritellä oma intersektionaalinen identiteettinsä ja ”ympyröidä ne identiteetit, joilla on hierarkian mukaisesti valtaa ja etuoikeuksia omasta identiteettikartastaan. Oppilaiden piti kirjoittaa vähintää sivun essee asiasta. Esimerkkinä käytettiin kappaletta transsukupuolisuudesta ja ei-binäärisestä seksuaalisuudesta.

Oppilaiden vanhempien protestien jälkeen koulu on päättänyt lopettaa kyseisen opetuksen. Erittäin hyvätuloisella alueella sijaitsevan koulun oppilaiden perheistä enemmistö on aasialais-amerikkalaisia. Eräs vanhemmista vertasi opetettua rotuteoriaa Kiinan kulttuurivallankumoukseen, jonka lopputuloksena perheet revitään hajalle ja lapset vihaavat vanhempiaan.

Kommentit

Miksi kommentit eivät näy? »Kommentoinnin säännöt