Verkkouutiset

Jyri Häkämies MTV:llä: Tätä kehitystä Suomen tulee vastustaa voimakkaasti

EK:n toimitusjohtajan mukaan suuret maat haluavat isomman osan verokakusta pienten maiden kustannuksella.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Yritysten verotettavaa tuloa halutaan siirtää yhä enemmän verotettavaksi sinne missä asiakkaat ja markkinat ovat, mikä tarkoittaisi verotulojen siirtoa Suomesta suuriin talouksiin.

– Suomi ja suomalaiset yritykset ovat vuosikymmenten saatossa olleet monella tapaa globalisaation voittajia, mutta nyt verotukseen liittyy vaara, joka uhkaa yrityksiämme mutta myös hyvinvointiyhteiskuntamme rahoitusta – suuret maat haluavat isomman osan verokakusta ja sitä tavoitellaan pienten maiden kustannuksella, kirjoittaa Elinkeinoelämän keskusliiton toimitusjohtaja Jyri Häkämies MTV Uutisten nettikolumnissaan.

EU:n komissio esittelee huomenna keskiviikkona esityksensä digiverotuksesta. Esityksen taustalla on huoli ja harmistus siitä, että Yhdysvalloista toimivat digijätit, Google, Apple, Facebook, ja Amazon rohmuavat yhä suuremman osan Euroopan mediamarkkinoista maksamatta Eurooppaan veroja juuri lainkaan.

– Komission esityksellä verottaa näitä digijättejä on ymmärrettävät perusteet. Tapa, jolla tämä uudistus aiotaan toimeenpanna, ei sen sijaan sitä ole. Ennakkotietojen mukaan komissio ehdottaa väliaikaiseksi ratkaisuksi liikevaihtoon perustuvaa verotusta erikseen määritellyille digitaalisille toiminnoille, Häkämies kertoo.

Näin myös tappiollinen yritys joutuisi maksamaan veroa.

– Yritysten verotus perustuu tehdyn voiton verotukseen ja näin asian tulee jatkossakin olla. Liikevaihdosta perittävä digivero olisi kuolinisku monille start upeille ja tuotekehitykseen panostaville yrityksille. Samaan aikaan kun EU korostaa teknologiakehityksen ja T&K -toimintojen tärkeyttä, on se toisaalla lyömässä verolekalla päähän juuri näihin panostavia yrityksiä.

Kohtalokasta innovaatiovetoiselle Suomelle

Vaikka Häkämiehen mukaan tuntuu vallitsevan yksimielisyys siitä, että yrityksen voitto pitää verottaa siellä missä arvo syntyy, niin iso kysymys on, missä yrityksen arvo syntyy.

– Siellä, missä tehdään vuosien tuotekehitystyö vai markkinoilla, jossa asiakas on? Onko raakadatalla arvoa vai syntyykö arvo vasta, kun dataa jatkotyöstetään esimerkiksi yrityksen kehittämillä algoritmeilla?

Arvon verottaminen markkinan koon ja asiakaskunnan perusteella lähtee isojen maiden ja talouksien kansallisista eduista. Suomella on monilla mittareilla erinomaiset edellytykset hyödyntää digitalisaatiota ja myös tekoälyä. Molemmat teknologiat murtavat maantieteellisiä rajoja ja siksikin se on etu suomalaisille yrityksille.

– Suurten talouksien halu siirtää yritysverotuksen painopistettä innovaatiosta markkinoille on ymmärrettävä, mutta silti meidän tulee vastustaa tätä kehitystä voimakkaasti. Jos verotus tapahtuisi sen mukaan mikä on markkinoiden koko tai yrityksen työntekijämäärä, olisi se kohtalokasta Suomen kaltaiselle innovaatiovetoiselle maalle.

Suomi kantaisi valtaosan yritysten tuotekehitystyöstä aiheutuvista kustannuksista, kun isot valtiot keräisivät alueellaan tapahtuvan myynnin perusteella verotulot. Esimerkiksi start up -yritysten alkutaipaleen tappiot jäisivät helposti kokonaan Suomeen, kun voitollista tulosta jakamaan kertyisi joukko isojen markkinoiden valtioita.

Verotusoikeuden määrittäminen markkinan koon mukaan olisi iso muutos Suomen pääkonttoristrategialle, jolla tähdätään siihen, että Suomessa on pääkonttoreita ja niissä tutkimus- ja kehitystoimintaa. Suomessa toteutettu yhteisöveron alennus vuonna 2014 on tehnyt Suomesta yritysverotuksessa kansainvälisesti kilpailukykyisen maan, mutta myös tämä etu valuisi Häkämiehen mukaan hukkaan.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)