Maassa, jossa kristillinen joulu ei suurimmalle osalle merkitse mitään uskonnollista, mutta joka on integroitunut länsimaiseen populaarikulttuuriin, saattaa joulunvietto näyttää eurooppalaisen silmin erikoiselta.
Japanissa joulutraditioiden puutteella on kuitenkin kyennyt lyömään rahoiksi ainakin yksi yhtiö, amerikkalainen pikaruokaketju Kentucky Fried Chiken.
1970-luvulla Takeshi Okawara, joka oli perustanut ensimmäisen ketjun ravintolan maahan, sai idean: kalkkuna ja kana ovat ruokana samantyyppisiä, joten maan asukkaille friteerattua kanaa voisi myydä amerikkalaisten joulukalkkunatradition avulla.
Suunnitelma toimi ja nykyään KFC:n myynti saattaa olla joulukuussa jopa kymmenkertainen muihin kuukausiin verrattuna.
Emlyonin kauppakorkeakoulun apulaisprofessori Joonas Rokka kertoo kanasta muodostuneen lähes välittömästi jouluperinteen.
”Se täytti aukon”, Rokka toteaa BBC:lle.
”Japanissa ei ollut jouluperinnettä ja niinpä KFC tuli sanoen, että tätä teidän tulisi tehdä jouluna.”
Pikaruoka-aterioille mielivien täytyy nykyään usein varata pöytänsä viikkoja etukäteen tai varautua jonottamaan tuntikausia saadakseen herkutella linturuualla.