Joulukaupan arvo on noin 250 miljoonaa euroa, mikä on noin 20 prosenttia tavallisen kuukauden keskiarvoa suurempi.
Suurmyymälöiden, kuten hypermarkettien, myynti kasvaa joulukuussa suhteessa enemmän kuin pienempien supermarkettien ja markettien myynti. Pieniin, tuttuihin lähimyymälöihin kuluttajat luottavat erityisesti ruokaostosten täydennyksessä.
Jouluruokia ja niiden aineksia hankitaan tyypillisesti useassa erässä. Suurin osa ostoksista tehdään tällä viikolla. Maidon ja smetanan kaltaiset tuoretavarat ostetaan aivan joulun alla. Kinkkuja myydään jouluksi noin seitsemän miljoonaa kiloa ja laatikoita noin kolme miljoonaa kiloa.
Perinteiset herkut kinkku, joululaatikot sekä rosolli kuuluvat edelleen useimpien suomalaisten jouluun. Joulusuklaat ja -makeiset, piparkakut ja tortut ovat niin ikään säilyttäneet vankan asemansa joulumyynnissä. Makeisten myynti on suurimmillaan juuri ennen joulua, kun hankitaan viimeiset lahjat.
Päivittäistavarakaupan mukaan viimevuosina kinkkujen keskikoko on hieman pienentynyt, ja kalat sekä kalkkuna ovat saaneet aiempaa enemmän tilaa joulupöydissä. Myös ns. luomuvaihtoehdot ovat vakiinnuttaneet asemansa niin kinkuissa kuin monissa muissa sesongin tuotteissa.
Uusi vuosi on snack-tuotteiden suurin sesonki. Perinteisten sipsien rinnalle uuden vuoden herkkuina ovat nousseet etenkin tex-mex -tuotteet.
Myös nakkien, perunasalaattien ja lihapullien myynti on 2–3-kertaistuu normaaliin viikkoon verrattuna. Joulun kinkkukauden vastapainoksi uutena vuotena nautitaan mielellään naudan- ja siipikarjanlihasta.