Verkkouutiset

Joukkoliikenteelle esitetään uusia tukia

Fossiilittoman liikenteen työryhmän mukaan ajoneuvokilometrit eivät saisi kasvaa verrattuna vuoden 2019 tasoon.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Liikenne- ja viestintäministeriön johtama fossiilittoman liikenteen työryhmä on antanut suosituksensa siitä, miten kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöt voidaan puolittaa vuoteen 2030 mennessä ja pudottaa nollaan vuoteen 2045 mennessä.

Työryhmä tarkasteli samalla keinoja, joiden avulla kansainvälisen meri- ja lentoliikenteen päästöjä voitaisiin vähentää Suomessa.

Liikenne aiheuttaa viidesosan koko maan päästöistä. Tieliikenteen osuus kotimaan liikenteen päästöistä on noin 94 prosenttia. Merenkulun päästöt ovat noin neljä prosenttia ja kotimaan lentoliikenteen päästöt noin kaksi prosenttia.

Ministeriön mukaan liikenteen päästöt vähenevät jo päätetyin toimin noin 3,2 miljoonaa tonnia vuoteen 2030 mennessä. Tieliikenteessä tavoitellaan vielä noin 1,55 miljoonan hiilidioksiditonnin vähennystä, jotta päästöt puolittuisivat vuoden 2005 tasosta.

Työryhmä laajentaisi jakeluvelvoitelain soveltamisalaa biokaasuun ja synteettisiin eli sähköpolttoaineisiin. Kaasuautotavoitteita tulisi samalla tarkistaa ylöspäin. Kaasukäyttöisten kuorma-autojen yleistymistä voitaisiin edistää raskaan kaluston hankintatuella.

Vuoden 2030 tavoitteeksi ehdotetaan 700 000 sähköautoa, joista valtaosan tulisi olla täyssähköautoja. Sähköautojen yleistymistä tulisi edistää erilaisin taloudellisin ohjauskeinoin, kuten auto- ja ajoneuvoveron muutoksilla, määräaikaisilla hankintatuilla tai liikenteen päästökaupalla.

Hiilelle voimakkaampi hinnoittelu

Kuluttajia, yrityksiä ja julkista sektoria on työryhmän mukaan kannustettava investoimaan päästöttömään teknologiaan ja polttoaineisiin. Autokantaa voitaisiin uudistaa esimerkiksi nykyistä voimakkaammalla hiilen hinnoittelulla liikenteessä, mahdollisilla veromuutoksilla ja muilla taloudellisilla ohjauskeinoilla, kuten romutuspalkkioilla ja hankintatuilla.

Myös käytettyjen autojen markkinoille olisi saatava riittävästi vähäpäästöisiä autoja, joihin myös pienituloisemmilla kotitalouksilla on varaa. Raskaan kaluston päästöttömyyttä voidaan edistää esimerkiksi ottamalla käyttöön sähkökäyttöisten kuorma-autojen hankintatuki. Työryhmä kiinnittäisi huomiota lisäksi akkujen valmistuksen ekologiseen ja sosiaaliseen kestävyyteen.

Henkilöautojen suoritteet eli ajoneuvokilometrit eivät saisi enää vuoden 2020 jälkeen kasvaa verrattuna vuoden 2019 tasoon. Myös tavaraliikenteessä tulee tapahtua huomattavaa energiankäytön tehostumista ja siirtymää teiltä raiteille ja vesille. Joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn ja muiden kestävien liikkumismuotojen osuuden matkasuoritteesta tulee kasvaa merkittävästi vuoteen 2030 mennessä.

Työryhmä tehostaisi liikennejärjestelmää maankäytön ja liikenteen yhteensovittamisella, kestävillä infrainvestoinneilla, kestävien liikkumispalveluiden yhteensovittamisella sekä automaation hyödyntämisellä.

Joukkoliikenteen tukien lisääminen kuuluu työryhmän suosittelemaan keinovalikoimaan. Työryhmä muistuttaa, että julkisen liikenteen toimintaedellytyksistä on huolehdittava myös poikkeusaikoina, sillä koronakriisi on aiheuttanut joukkoliikenteelle ja muulle julkiselle liikenteelle matkustajakadon ja rahoituskriisin.

Polttoaineveroon uusia korotuksia

Työryhmä arvioi myös erilaisia hinnoittelukeinoja päästöjen vähentämiseksi. Kirjallisuuden ja asiantuntija-arvioiden perusteella tehokkaimpina pidetään liikenteen päästökauppaa ja polttoaineveron korotuksia.

Loppuraportissa suositellaan nykyistä ohjaavampaa hiilen hinnoittelua, jos muut keinot eivät riitä liikenteen päästövähennystavoitteiden saavuttamiseen. Liikenteen päästökaupassa valtio huutokauppaisi bensiinin ja dieselin jakeluoikeuksia. Niiden rajallinen määrä voi pitemmällä aikavälillä nostaa fossiilisten polttoaineiden hintoja.

Vaihtoehtona päästökauppajärjestelmälle olisivat polttoaineveron korotukset.

Työryhmän mukaan polttoaineiden mahdollista hinnannousua olisi korvattava pienituloisille kotitalouksille, harvaan asuttujen alueiden asukkaille sekä vientimarkkinoilla toimiville yrityksille. Päästökaupan tai vastaavan hinnoittelumekanismin rinnalle tarvittaisiin jatkossa tulonsiirtoja tai veronalennuksia.

Fossiilittoman liikenteen tiekartan valmistelu jatkuu liikenne- ja viestintäministeriössä tuoreen raportin ja vaikutusarviointien pohjalta. Periaatepäätökset on määrä tehdä alkuvuodesta 2021.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)